این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
Journal of English Language Teaching and Learning
، جلد ۵، شماره ۱۲، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
مطالعه میزان اثر بخشی آموزش به روش «کلید واژه یادآور» در یادگیری و یادآوری واژگان
چکیده فارسی مقاله
بسیاری از مطالعات انجام شده در حوزه آموزش واژگان با استفاده از روشهای مبتنی بر طرحهای "یادآورانه" و یا "کلید واژه یادآور" در محیطهای آزمایشگاهی و خارج از محیط آموزشی یا همان کلاس درس انجام گرفته است . از سوی دیگر در بیشتر این مطالعات، کلید واژه های یادآور انگلیسی یرای کمک به یادگیری لغات زبانهای دیگر مورد استفاده و مطالعه واقع گردیدهاند. مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از این روش در یادگیری و یادآوری واژگان زبان انگلیسی با استفاده از کلید واژههای یادآور زبان کردی برای نوآموزان زبان انگلیسی در محیط واقعی آموزشی پرداخته است. به همین منظور 50 دانش آموز کرد زبان مقطع ابتدایی که هیچ گونه آشنایی قبلی با زبان انگلیسی نداشتند به طور تصادفی در گروههای گواه و کنترل قرار گرفتند. آموزش واژگان در گروه گواه با استفاده از شیوه مورد مطالعه و در گروه کنترل با استفاده از شیوه معمول مبتنی بر حفظ معانی واژگان صورت گرفت. پس از انجام آموزش، دانش واژگانی زبان آموزان دو گروه در فواصل یک روز، یک هفته، و یک ماه پس از اتمام دوره آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده موید وجود تفاوت معنیدار در عملکرد دو گروه در هر سه آزمون بود بطوری که عملکرد زبان آموزان در گروه کلید واژه یادآور در آزمونهای یادگیری (پس آزمون اول) و یادآوری (پس آزمون دوم و سوم) واژگان از نظر آماری و منطقی بسیار بهتر بود. نتایج این تحقیق نمایانگر اهمیت و لزوم ایجاد ارتباطات و تصاویر ذهنی در یادگیری و یادآوری واژگان زبان دوم و یا زبان خارجی میباشد و همین این امر میتواند در فرآیند آموزش در سطوح پایه مد نظر معلمان و طراحان مواد آموزشی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژه یادآور، واژگان، یادگیری، یادآوری،
عنوان انگلیسی
The Effect of Mnemonic Key Word Method on Vocabulary Learning and Long Term Retention
چکیده انگلیسی مقاله
Most of the studies on the key word method of second/foreign language vocabulary learning have been based on the evidence from laboratory experiments and have primarily involved the use of English key words to learn the vocabularies of other languages. Furthermore, comparatively quite limited number of such studies is done in authentic classroom contexts. The present study inquired into the effect of using mnemonic key word method of vocabulary instruction on the learning and retention of vocabulary over long term in a normal EFL classroom context.Fifty5th grade primary school students were selected and randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received vocabulary instruction using mnemonic key word method and the control group received classic memorization based instruction of the same vocabulary items. The two groups took three posttests a day, two weeks, and a month after the last treatment session. A MANOVA analysis was run on the data and the results indicated that subjects in the key word group outperformed the memorization group at a significant level in both their learning and retention of the newly learnt vocabularies. The results of the study underscore the efficacy of the establishment of mental links and images for the vocabulary learning and retention of novice and beginning level EFL learners. It further implies that mnemonic devices like key word method should be given prompt attention by both EFL material developers and practitioners as a potentially effective strategy for vocabulary teaching, learning and long term retention at the early stages of second or foreign language development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد احمدی صفا | ahmadi safa
assistant professor, bu-ali sina university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
ریوف حمزوی |
m.a.student , bu-ali sina university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://elt.tabrizu.ac.ir/article_1431_265.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات