این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of English Language Teaching and Learning، جلد ۷، شماره ۱۵، صفحات ۱-۴۱

عنوان فارسی
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر به بررسی اثرات دو نوع از انواع حاشیه‌نویسی تعاریف واژگان بر درک مطلب خواندن در میان دانشجویانی که در سطح متوسطی از مهارت زبانی هستند پرداخته است.بدین منظور، دو گروه آزمایشی مورد مطالعه به خواندن 10 متن آکادمیک تحت شرایط مختلف مبادرت ورزیدند. یکی از گروه‌ها، هنگام خواندن متن چندرسانه‌ای کامپیوتری، از تعاریف متنی که با اشاره‌گر ماوس بر صفحه نمایش ظاهر می‌شد استفاده کرد. گروه دیگر، هنگام خواندن متون، از تعاریف ترکیبی(متن و تصویر) که به آشکارسازی معانی کلید واژگان کمک می‌کرد بهره جست. گروه کنترل، در مقابل،از هیچ نوع حاشیه‌نویسی استفاده نکرد و تنها بر متد حدس زدن تکیه کرد. نتایج تحقیق نشان داد که گروه آزمایشی که از حاشیه‌نویسی ترکیبی استفاده کرده بود میانگین بالاتری را نسبت به دو گروه دیگر در آزمون درک مطلب کسب نمود. در عین حال، گروهی که از تعاریف متنی استفاده کرده بود نسبت به گروه کنترل میانگین بالاتری اخذ کرد. یک توجیه آن است که به احتمال زیاد حاشیه‌نویسی ترکیبی تعاریف واژگان در آشکارسازی بهتر و مؤثرتر واژگان کلیدی متن خواندن کمک بیشتری می‌کند که در نتیجه آن درک مطلب به نحو عمیق‌تری صورت می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Multimedia Annotation: Comparability of Gloss Modalities and their Implications for Reading Comprehension
چکیده انگلیسی مقاله This study compared the effects of two annotation modalities on the reading comprehension of Iranian intermediate level EFL learners. The two experimental groups under study received treatment on 10 academic L2 reading passages under one of two conditions: One group received treatment on key words in the reading passages through a multimedia environment providing textual annotations. The second group received treatment under a similar environment but received compound glosses. The control group, however, received no treatment and was encouraged to use contextual guessing. The findings revealed that the experimental group who received treatment through compound glosses outperformed the other two groups on the comprehension test, and the group who used textual annotations obtained a higher mean on the post-test than the control group. One explanation is that compound glosses might help learners better decipher the meanings of key words in L2 passages, thus contributing to their deeper understanding of the texts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد بابایی شلمانی | babaie shalmani
ph.d. candidate of tefl, shiraz university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

سید آیت الله میرزایی رزمجو | seyyed ayatollah
associate professor, shiraz university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://elt.tabrizu.ac.ir/article_3483_585.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات