این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
Journal of English Language Teaching and Learning
، جلد ۷، شماره ۱۶، صفحات ۸۵-۱۱۱
عنوان فارسی
پژوهشی در سبکهای یادگیری متداول دانشآموزان دبیرستانی در فراگیری زبان انگلیسی: تفاوت میان "زبانآموزان موفق"
چکیده فارسی مقاله
پژوهندگان بسیاری دربارۀ جنبه های گوناگون سبکهای یادگیری نوشته اند. اما دربارۀ پیوند میان مفاهیم سبک یادگیری و دستاوردهای به اصطلاح "زبان آموزان موفق" پژوهش چندانی صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به کاوش سبکهای متداول یادگیری در میان دانش آموزان سال آخر دبیرستان و مقایسۀ آنها با سبکهای یادگیری "زبان آموزان موفق" جامعه مورد مطالعه می پردازد. بدین منظور، پرسشنامۀ شاخص سبک یادگیری فلدر _ سولومون(ILS) در میان دانش آموزان توزیع گردید. از میان جمعیتی 3310 نفری که مشغول به تحصیل در شهر سبزوار و پنج شهر همجوار آن بودند، 1307 دانش آموز (711 پسر و 596 دختر) به طور تصادفی برگزیده شدند و در تحقیق حاضر مشارکت کردند. بر مبنای نمره های امتحان نهایی درس زبان انگلیسی سال سوم دبیرستان دانش آموزان یا همان (آزمون پیشرفت تحصیلی)، تعداد 343 نفر، که نمره های بالاتری کسب کرده بودند، بطور قراردادی با عنوان "زبان آموزان موفق" و 964 دانش آموز دیگر با عنوان "فراگیران متوسط زبان" دسته بندی شدند. نتایج حاصل از تحلیل شاخص سبک یادگیری نشان داد که بیشتر شرکت کنندگان سبکهای " 'انعکاسی"، "حسی"، "دیداری"، و "متوالی"، را از بین چهار بعد سبکهای یادگیری ترجیح میدهند. علاوه بر این، آزمون تحلیل واریانس دوسویه نشان داد که تفاوت میان نمرههای میانگین دانشآموزان ناشی از هم جنسیت آنها و هم سبکهای یادگیری "دیداری/کلامی" و "متوالی/ کلی" آنان است. یافته ها در مورد رابطه بین سبک های یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان نشان داد که به جز در بعد " فهم" سبکهای یادگیری ، بین سه بعد دیگر سبکهای یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان رابطه معناداری وجود ندارد.به علاوه، آزمون مجذور کای تفاوت معنی داری بین ترجیحات سبک یادگیری " زبان آموزان موفق " دبیرستانی با زبان آموزان متوسط نشان داد. پژوهندگان بسیاری دربارۀ جنبه های گوناگون سبکهای یادگیری نوشته اند. اما دربارۀ پیوند میان مفاهیم سبک یادگیری و دستاوردهای به اصطلاح "زبان آموزان موفق" پژوهش چندانی صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به کاوش سبکهای متداول یادگیری در میان دانش آموزان سال آخر دبیرستان و مقایسۀ آنها با سبکهای یادگیری "زبان آموزان موفق" جامعه مورد مطالعه می پردازد. بدین منظور، پرسشنامۀ شاخص سبک یادگیری فلدر _ سولومون(ILS) در میان دانش آموزان توزیع گردید. از میان جمعیتی 3310 نفری که مشغول به تحصیل در شهر سبزوار و پنج شهر همجوار آن بودند، 1307 دانش آموز (711 پسر و 596 دختر) به طور تصادفی برگزیده شدند و در تحقیق حاضر مشارکت کردند. بر مبنای نمره های امتحان نهایی درس زبان انگلیسی سال سوم دبیرستان دانش آموزان یا همان (آزمون پیشرفت تحصیلی)، تعداد 343 نفر، که نمره های بالاتری کسب کرده بودند، بطور قراردادی با عنوان "زبان آموزان موفق" و 964 دانش آموز دیگر با عنوان "فراگیران متوسط زبان" دسته بندی شدند. نتایج حاصل از تحلیل شاخص سبک یادگیری نشان داد که بیشتر شرکت کنندگان سبکهای " 'انعکاسی"، "حسی"، "دیداری"، و "متوالی"، را از بین چهار بعد سبکهای یادگیری ترجیح میدهند. علاوه بر این، آزمون تحلیل واریانس دوسویه نشان داد که تفاوت میان نمرههای میانگین دانشآموزان ناشی از هم جنسیت آنها و هم سبکهای یادگیری "دیداری/کلامی" و "متوالی/ کلی" آنان است. یافته ها در مورد رابطه بین سبک های یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان نشان داد که به جز در بعد " فهم" سبکهای یادگیری ، بین سه بعد دیگر سبکهای یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان رابطه معناداری وجود ندارد.به علاوه، آزمون مجذور کای تفاوت معنی داری بین ترجیحات سبک یادگیری " زبان آموزان موفق " دبیرستانی با زبان آموزان متوسط نشان داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
High-School Students’ Dominant Learning Styles Preferences in Learning English: How are “Good Language Learners” Different from the Ordinary Ones?
چکیده انگلیسی مقاله
Many researchers have investigated different aspects of learning styles. Nevertheless, few studies have considered interactions between the notions of learning styles and “good language learners’” achievement. The present study aimed at exploring dominant learning style preferences by senior high-school students and comparing their preferences with those by “good language learners”. To this goal, the Index of Learning Style (ILS) was administered. A sample consisting of 1307 senior high-school Iranian students (711 males and 596 females was randomly picked up from among a population of 3310 students, who could potentially participate in the study. In terms of the participants’ achievement scores, 343 top students were arbitrarily categorized as “good language learners” and the remaining 964 as “the average language learners”. The results of the (ILS) showed that most of the participants preferred ‘reflective’, ‘sensing’, ‘visual’, and ‘sequential’ learning styles. A two-way ANOVA test revealed that the difference between the participants’ mean scores was due to both their genders and Visual/Verbal and Sequential/Global preferences. Findings about the relationship between learning styles and the participants’ achievement scores indicated that except for the ‘understanding’ dimension, there was no significant relationship between the other three dimensions and the participants’ achievement scores. Moreover, the Chi-square statistic indicated a significant difference between the learning style preferences by senior high-school “good language learners” and those preferred by the average ones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد پری افسای |
m.a. graduate
محمد غضنفری |
associate professor
امید اکبری |
assistant professor
طاهره حسینی برابادی | hosseini borabadi
m. s. graduate, farhangian university of sabzevar
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
نشانی اینترنتی
http://elt.tabrizu.ac.ir/article_4426_735.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات