این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of English Language Teaching and Learning، جلد ۸، شماره ۱۷، صفحات ۱۴۷-۱۷۷

عنوان فارسی به کارگیری عناصر برنامه ی درسی برای ارزیابی یک واحد درسی
چکیده فارسی مقاله به طور کلی، ارزیابی برنامه ی درسی جهت کنترل کارکرد یک واحد درسی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. بدینگونه که ما می توانیم مطمئن شویم که یک واحد درسی اهداف مورد نظر خود را برآورده می کند و در نتیجه خواسته ها و نیازهای یادگیرندگان را مد نظر قرار می دهد. در این راستا، عملکرد آموزشی واحد درسی «نثر ساده و متون مطبوعاتی» که برای دانشجویان دوره ی کارشناسی در دانشگاه تبریز ارائه می شود و توسط نویسنده ی این مقاله تدریس می شود مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور، روش ارزیابی درسی براون (1995)، طبق اهداف و نیازهای درس فوق، مورد بازبینی قرار گرفته و از پنج عنصر به هفت عنصر افزایش یافت: اهداف، دیدگاه ها، نیازسنجی، زمان، فعالیت های کلاسی، مطالب، و ارزشیابی. به منظور جمع آوری داده های کمی و کیفی روش ترکیبی مورد استفاده قرار گرفت. داده های کمی از طریق پرسشنامه جمع آوری شد که شامل 35 مورد بر پایه ی عناصر درسی بود، یعنی پنج مورد برای هر عنصر. همچنین، داده های کیفی از طریق مصاحبه ی نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. تعداد 36 نفر دانشجوی دوره ی کارشناسی در این تحقیق شرکت داشتند: 12 نفر پسر و 24 نفر دختر. نتایج مطالعه نشان می دهد که این واحد درسی می تواند در گسترش دادن دانش زبانی، فرهنگی، و اجتماعی دانشجویان بسیار موثر باشد. با این وجود، بایستی تغییراتی در آن انجام شود تا بیشتر مفید واقع گردد. بدیهی است هفت عنصر برنامه درسی پیشنهادی توسط نویسنده ی این مقاله می تواند جهت بررسی هر واجد درسی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واحد درسی، ارزیابی، برنامه ی درسی، عناصر درسی،

عنوان انگلیسی The Application of Curriculum Components for Course Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله Generally, program evaluation is of prime importance to check the workability of a course. In this way, it can be made sure that the course achieves its intended goals and objectives, and consequently fulfills the learners’ needs, wants, and aspirations. Therefore, an attempt was made to evaluate the instructional functioning of the Simple Prose and Newspaper Articles course which is offered to the undergraduate English majors at the university of Tabriz, Iran and is taught by the researcher/instructor himself. To this end, Brown’s (1995) model of program evaluation was opted for. Based on local needs and objectives, this model was modified and extended to seven curriculum components: objectives, attitudes, needs analysis, time, classroom activities, materials, and assessment. In order to gather quantitative and qualitative data, a mixed methods design was employed. The quantitative data were obtained through a questionnaire which comprised 35 items based on the aforementioned curriculum components, i.e. five items for each component. Also, the qualitative data were collected through a semi-structured interview. The participants consisted of 36 undergraduate English majors, i.e. 12 male, 24 female. The results of the study indicate that this course is quite useful for the students to develop their linguistic, cultural, and social knowledge. However, it needs to be modified in order to be more fruitful. One of the main implications of this study might be that the seven curriculum components proposed by the researcher could be employed for the evaluation of any course of study. Another implication might be that these seven curriculum components could be utilized by syllabus designers or curriculum developers for the development of any syllabus.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله course, evaluation, syllabus, curriculum

نویسندگان مقاله محمد ظهرابی |
assistant professor of tefl, university of tabriz
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://elt.tabrizu.ac.ir/article_4964_786.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات