مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۸۸-۹۷

عنوان فارسی اثر بخشی مداخله مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: مداخلات روانشناختی می‌تواند به واسطه بهبود وضعیت جسمی- روانی- اجتماعی سهم به سزایی در ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشارخون داشته باشد. هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی مداخله گروهی مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری برکیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود. روش بررسی: این پژوهش به روش آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد انجام شده است. نمونه شامل 30 بیمار زن مبتلا به فشارخون بود که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در 2 گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (SF-36) استفاده شد که در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط افراد تکمیل گردید و فشارخون آنها در این سه مرحله اندازه‌گیری شد. درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس طی 8 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت و در این فاصله درمانهای متداول پزشکی ادامه یافت. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‌ها: میانگین نمرات کیفیت زندگی درگروه آزمایش به طور معنی‌داری نسبت به گروه شاهد افزایش پیدا کرد (05/0p<) و فشارخون گروه آزمایش به طور معنی‌داری نسبت به گروه شاهد کاهش یافت (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثر بخشی مداخله گروهی مدیریت استرس با رویکرد شناختی- رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود. کلید واژه‌ها: فشارخون، کیفیت زندگی، مدیریت استرس، شناختی- رفتاری وصول مقاله: 22/1/89 اصلاحیه نهایی: 18/3/89 پذیرش مقاله: 23/5/89
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشارخون، کیفیت زندگی، مدیریت استرس، شناختی- رفتاری

عنوان انگلیسی Efficacy of cognitive-behavioral stress management intervention on quality of life and blood pressure in female patients with hypertension
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: Psychological interventions may improve the quality of life in patients with hypertension through affecting the bio-psycho-social dimensions. This study is aimed to assess the efficacy of cognitive- behavioral stress management (CBSM) group intervention on quality of life and blood pressure in females with hypertension. Materials and Methods: This research was an experimental study using pre- post- and follow-up tests. Sample was consisted of 30 hypertensive patients who were selected randomly and assigned into two groups experimental (n=15) and control (n=15). Health Survey questionnaire (SF-36) was used for data collection and recording of blood pressure measurements before and after the intervention and during the follow-up period. CBSM group intervention was directed for the experimental group for 8 sessions. Meanwhile both groups were kept under their routine medical treatments. Data were analyzed by ANCOVA. Results: After the intervention, the mean SF-36 score in the experimental group was significantly higher than that of the control group (p< 0.05) and the blood pressure of experimental group was decreased compared with that of the control group (p< 0.05). Conclusion: The results demonstrated the effectiveness of CBSM group intervention in the improvement of quality of life and blood pressure in the females with hypertension. Key words: Hypertension, Quality Of Life, Stress Management, Cognitive Behavioral. Conflict of Interest: Nill Received: April 11, 2010 Accepted: Aug 14, 2010
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیدا جبل عاملی | shada jabalameli
master of clinical psychology, clinical psychology dept., faculty of education science and psychology, isfahan university, isfahan, iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی،گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمید طاهر نشاط دوست | hamid ther neshat doost
psychology dept., faculty of education science and psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حسین مولوی | hosein moulavi
psychology dept., faculty of education science and psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-247&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات