|
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۶۰-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی هوش هیجانی و همبستگی آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در پرستاران بالینی شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال ۱۳۸۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: از آنجا که پرستاری نوعی کار هیجانی محسوب می شود، لذا پرستاران بایستی توانایی تشخیص و مدیریت هیجانات و احساسات خود و مدد جویان و برقراری ارتباطات اجتماعی مناسب و همدلانه را داشته باشند. این توانائی ها بخشی از عوامل تشکیل دهندهی هوش هیجانی هستند. این مطالعه با هدف تعیین میزان هوش هیجانی، مولفه ها و عوامل آن و نیز همبستگی آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال1389 انجام گردید. روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی همبستگی بود که با استفاده از روش سرشماری 344 پرستار وارد مطالعه گردیدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق آزمون معتبر و پایای «هوش هیجانی بار-آن» جمع آوری و با نرم افزار SPSS تحلیل گردید. برای توصیف یافته ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد. یافته ها: 6/86 درصد از نمونه ها زن و 4/13 درصد مرد بودند. اکثریت پرستاران ( 8/77 درصد) از نظر هوش هیجانی در سطح خوب قرار داشتند. از پنج مولفه ی هوش هیجانی، مولفهی بین فردی با میانگین و انحراف معیار 50/12± 02/77% بالاترین امتیاز را دارا بود. در بین عوامل پانزده گانهی هوش هیجانی بیشترین امتیاز به ترتیب مربوط به عوامل مسئولیت پذیری اجتماعی با میانگین 14/14±16/82، همدلی 74/13±84/76 و روابط بین فردی 64/15±59/73 بود. هوش هیجانی با متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت، سابقه ی کار، وضعیت تاهل، دانشگاه محل تحصیل و مدرک تحصیلی همبستگی نداشت. نتیجه گیری: پرستاران مورد مطالعه از نظر هوش هیجانی در سطح خوبی بودند. هر چند که آنها از هوشمندی هیجانی بالائی در عوامل همدلی، مسئولیت پذیری اجتماعی و روابط بین فردی برخوردار بودند ولی ارتقای سایر مهارت های این هوش از جمله حل مسئله، کنترل تکانش و تحمل فشار روانی به دلیل اهمیتی که در حوزه مراقبت پرستاری دارند، ضروری است. برگزاری کلاس های آموزشی توسط متخصصین مربوطه برای ارتقای این مهارت ها توصیه می گردد. کلید واژه ها: هوش هیجانی، مولفه های هوش هیجانی، عوامل هوش هیجانی، پرستار بالینی. وصول مقاله: 15/04/90 اصلاحیه نهایی: 26/10/90 پذیرش مقاله: 18/11/90 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Emotional intelligence and its correlation with some demographic variables in the clinical nurses working in Kurdistan University Hospitals in 2010 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
ABSTRACT Background and Aim: Nurses must be able to recognize and manage emotions and feelings of themselves and clients also, they must have good empathic and communication skills. These capabilities are part of the constituent elements of emotional intelligence. The aim of this study was to determine the level of emotional intelligence, its components and its correlation with some demographic variables in nurses working in the hospitals of Kurdistan University of Medical Sciences in 2010. Material and Methods: This descriptive study included 344 nurses. Bar-On questionnaire was used to collect required information. Data were analyzed by use of SPSS-18 software. Results: 86.6% of the subjects were female and 13.4% were male. The majority of nurses (77.8%) had a good level of emotional intelligence. Of the five components of emotional intelligence, interpersonal component with a mean value and SD of 77.2% ± 12.5% had the highest score. Among the 15 factors related to emotional intelligence, social responsibility, empathy and interpersonal skills with mean values and SD score of 82.16%±14.14, 76.84%±13.74%, and 73.59%±15.64% had the highest score, respectively. Emotional intelligence had no correlation with demographic variables of gender, work background, marital status, university and university degree. Conclusion: The nurses had a good level of emotional intelligence in regard to empathy, social responsibility and interpersonal relationships, but improvement of other skills such as problem solving, control of impulsivity and toleration of psychological pressure are also important because of their importance in nursing care. Key words: Emotional intelligence, Components of emotional intelligence, Factors of emotional intelligence, Clinical nurse Received: Jul 5, 2011 Accepted: Feb 6, 2012 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
هاله حاتم گویا | haleh hatam gooya student of master of nursing education, shahid beheshti university of medical sciences, international branch, tehran, iran. دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، شعبه بین الملل، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سیما زهری انبوهی | sima zohari anbohi nursing dept., nursing and midwifery faculty, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مرضیه مقدم | marzieh moghadam psychiatry dept., faculty of medicine, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran. گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان، سنندج، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
حمید علوی مجد | hamid alavi majd bio-statistics dept., para medical faculty, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran. گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، سنندج، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی طیبی آراسته | mehdi tayebi arasteh anesthesiology dept., faculty of medicine, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran. گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان، سنندج، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-327&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|