|
مهارت آموزی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان اثربخشی آموزشهای فنی و حرفهای در اشتغال نیروهای آموزشدیدۀ استان گلستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، شناسایی میزان اثربخشی آموزشهای فنی و حرفهای در اشتغال آموزش دیدگان استان گلستان مبتنی بر دیدگاههای آنان بوده است. بدین منظور، پرسشنامه در بین 230 آموزشدیده شاغل و 538 آموزش دیده جویای کار که طی سالهای 80 تا پایان 83 آموزش فنی فراگرفته بودند در سطح استان گلستان به اجرا درآوردند. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباح در نمونه آماری شاغلین 813/0 و در نمونه آماری جویندگان کار780/0 به دست آمد. پس از تعیین سهم هر شهرستان در هر گروه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و در نهایت با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونهها مشخص و اطلاعات جمعآوری شد که مهمترین عوامل مؤثر بر اشتغال آموزش دیدگان مراکزفنی و حرفهای با استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیره به ترتیب اهمیت: رتبه اول به تأثیر آموزش حین کار بر تداوم اشتغال، رتبه دوم به تأثیر درجه و میزان مهارت فراگرفته در دوره آموزشی بر کاریابی و رتبه سوم تأثیر تأثیر آموزشها بر عملکرد شغلی در محیط کار اختصاص داشته است. همچنین، بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیره، مهمترین عوامل مؤثر بر اشتغال به کار آموزشدیدگان مراکز فنی و حرفهای جوینده کار در استان گلستان به ترتیب شامل: گویههای بیارتباط دانش نظریه ارائه شده در دوره آموزشی با نیاز بازارکار، نداشتن تجربه علمی کافی در طی دوران آموزشی و عدم تناسب رشته تحصیلی با رشتهای که در دوره آموزش فنی و حرفهای گذراندهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزشهای فنی و حرفهای، استان گلستان، اثربخشی، اشتغال، شاغلین |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Technical and Vocational Training in the Occupation of Trained Persons in Golestan Province |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aims to identify the effectiveness rate of the technical and vocational training in the occupation of trained persons through the scaling method among 230 working trained persons and 538 trained persons who are looking for job in Golestan Province. The results of the research show that the most important factors in trained employees are the use of Regression Test, the effect of education for counting employment, and the effect of the amount of the merged skill in the period of education over employees who use operation specialized in the job environment. Whereas, the most important factors in the employment of the trained persons are: theoretical knowledge irrelevant with the needs of job market, not having enough practical experience, and the contraction between their majors and their courses which they have passed in the period of their trainings. The result of the correlation shows that there are not meaningful relations among dependent variations: the proportion between major and job, the centers of job placement, the kind of demanded job and their majors, the place of education, gender, marital status, and the level of education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا خواجه شاهکوهی |
مصیب عباسی |
غلامرضا خوش فر |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-49&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357963.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علمی - ترویجی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|