|
مهارت آموزی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
خصوصیسازی آموزش عالی دولتی و مهارت آموزی: مطالعه موردی دانشگاه علمی ـ کاربردی |
|
چکیده فارسی مقاله |
نقش نظام آموزش عالی، در توسعۀ پایدار کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه غیر قابل انکار است. در کشورهای توسعهیافته اهمیت این مراکز آموزشی تخصصی به درستی شناخته شده است و دولتها در حد امکان و مبتنی بر سیاست گذاریهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر نظام آموزش عالی خود سرمایهگذاری کردهاند که این بخش به تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بپردازد، تا این نیروهای تربیت شده توانایی بهینه در تصدیگری مشاغل مختلف را داشته باشند. در کشورهای در حال توسعه، به دلایل مختلف همچون افزایش تقاضای ورود به آموزش عالی، ناتوانی دولت در پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده برای آموزش عالی به دلیل کمبود اعتبارات، تغییرات جمعیتشناختی متقاضیان ورود به آموزش عالی، تأکید و تشویق سازمانهای بینالمللی همچون بانک جهانی، تغییر روندهای بازار کار و نیاز به نیروی کار با تخصص متنوع، دولتها سیاست خصوصیسازی آموزش عالی را به دو صورت خصوصیسازی آموزش عالی دولتی و ورود بخش خصوصی به آموزش عالی اتخاذ و در پیش گرفتهاند. کشور ما نیز به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه از این قائله مستثنی نبوده است و در همین راستا شاهد ظهور و نضج دانشگاههای پیام نور، دانشگاه های علمی ـ کاربردی و دورههای شبانه و پذیرش دانشجو با شرط اخذ شهریه و در قالب خصوصیسازی آموزش عالی دولتی بودهایم. دانشگاههای علمی- کاربردی به منظور کسب موفقیت در آموزش عالی خصوصی نیازمند مدنظر قرار دادن الزاماتی جهت توسعۀ کیفی خود میباشند. در این مقاله تلاش شده است که به معرفی خصوصیسازی آموزش عالی و الزامات توسعۀ کیفی دانشگاههای علمی ـ کاربردی پرداخته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خصوصیسازی آموزش عالی، مهارتآموزی، دانشگاه علمی- کاربردی |
|
عنوان انگلیسی |
Privatization of Public Higher Education and Skill Training: Case Study of University of Applied Science and Technology |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The role of higher education is undeniable in the sustainable development of developing and developed countries. In developed countries, the importance of these specialized training centers has been properly recognized and the governments have invested in developing the higher education system based on economic, social, political and cultural policies so that this system trains the specialized human resources for different economic, social and cultural sectors of the society. In the developing countries, the governments have adopted the privatization of higher education policy in the form of privatization of public higher education and entry of private sector in higher education for different reasons such as increasing demands for higher education, inability of governments to respond to the increasing demands of higher education because of the shortage of funds, demographic changes of higher education applicants, emphasizing and encouraging of international organizations such as World Bank, changes in work market trends and the need for diverse expertise. In Iran, the privatization of public higher education has taken place in the form of Payam-Nour Universities, University of Applied Science and Technology, evening courses and students' admission along with receiving tuition fees. Universities of Applied Science and Technology need to consider some requirements for their quality development in order to succeed in private higher education. This article attempts to introduce the privatization of higher education and the important requirements for the quality development of Universities of Applied Science and Technology. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
لاله جمشیدی |
حسن رضا زین آبادی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-45&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357959.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علمی - ترویجی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|