مهارت آموزی، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۹۳-۱۱۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط برنامۀ درسی (مهارت‌های عمومی) آموزش‌های فنی وحرفه‌ای با نیازهای بازارکار شهر بیرجند
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط برنامۀ درسی (مهارت‏های عمومی) آموزش‏های فنی و حرفه‏ای با نیازهای بازار کار شهر بیرجند بود. این تحقیق به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و روش جمع‏آوری اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابتدا دو گروه از رشته‏های اصلی فنی و حرفه‏ای انتخاب و در هر گروه یک رشته به‌طور هدفمند بررسی شد. جامعۀ تحقیق عبارت است از کلیۀ صاحبان مشاغل در هر یک از رشته‏ها که صلاحیت حرفه‏ای آنها مورد تأیید ادارۀ کل فنی و حرفه‏ای استان قرار گرفته است. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری طبقه‏ای در هر گروه از رشته‏ها انجام و حجم نمونه با مراجعه به جدول مورگان به‌طور مجزا در هر طبقه تعیین شد. سپس پرسشنامه‏ای شامل مهارت‏های عمومی لازم برای کار که حاصل بررسی و مطالعۀ پژوهش‏های پیشین بود، تهیه شد. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تأیید صاحب‌نظران قرار گرفت و پایایی ابزار محاسبه و تأیید شد. اطلاعات جمع‏آوری‌شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد، برنامۀ درسی (مهارت‏های عمومی) آموزش‏های فنی و حرفه‏ای در اکثر موارد با نیازهای بازار کار کاملاً و یا تا حد زیادی منطبق است و در مواردی عدم انطباق دیده می‏شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between the Technical and Vocational Curriculum (General Skills) with the Labor Market Needs in Birjand City
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to investigate the relationship between the technical and vocational curriculum, in forms of general skills, with the labor market needs in Birjand city from an economical point of view.  The research methodology is a practical type and is based on a descriptive measurement approach. In this regard, two groups of professional and technical majors are selected and then studied comprehensively. The research community includes all the business owners in different fields of activity whose professional qualifications have been approved by the State Office of Vocational. Stratified sampling is applied in each of the disciplines and the sample size in each category is determined separately using Morgan table. Besides, a questionnaire which includes general skills has been prepared based on the existing literature. Face and content validity of the instrument has been confirmed by experts and reliability has been calculated and verified subsequently. Likewise, the collected data has been analyzed using descriptive and inferential statistics. Our findings show that curriculum (general skills) of vocational training are matched with the needs of the labor market in most cases although some inconsistencies can be found in some cases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن آیتی |


میترا فتحی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-41&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357945.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات