این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۲۵-۴۸

عنوان فارسی آسیب‌شناسی مدیریت آموزش‌های مهارتی کشور
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر به‌منظور آسیب‌شناسی مدیریت آموزش­های مهارتی کشور و ارائۀ راهبردها و راه­کارهای مطلوب در نظام آموزش سازماندهی شده است. روش این پژوهش آمیخته است و از ترکیب رویکردهای کمّی و کیفی با استفاده از ابزار‌های مصاحبه و پرسشنامه انجام گرفت. جامعۀ آماری، شامل 256 نفر از افراد مطلع به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بودند. در نگاه کارشناسان حوزۀ مهارتی کشور و با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)، دو عامل «نبود یک سیاست‌گذار کلان نیروی انسانی در کشور» و «عدم هماهنگی نهادهای مختلف ارائه‌کنندۀ خدمات آموزش مهارتی در جامعه» مهم‌ترین آسیب در بعد ساختاری شناخته شدند. در بعد رفتاری و محتوایی هم مهم‌ترین آسیب عوامل «عدم دسترسی کافی به اطلاعات بازار کار»  و «عدم بهره‌مندی نظام آموزش مهارت از منابع انسانی مناسب این نظام» شناخته شدند.  در بعد محیطی و زمینه‌ای، عوامل «دخالت قدرت سیاسیون در توسعۀ کمّی آموزش‌های مهارتی» و «تقاضا‌محور نبودن آموزش‌های مهارتی، چالش اصلی آموزش‌های مهارتی است» که جزو مهم‌ترین آسیب‌های نظام آموزش مهارتی کشور قرار گرفتند. سرانجام، با توجه به نتایج آزمون فریدمن از نگاه خبرگان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مهم‌ترین آسیب نظام آموزش مهارتی کشور مربوط به بعد «ساختاری» و پس از آن ابعاد رفتاری و محتوایی قلمداد شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pathology of skills training management in Iran
چکیده انگلیسی مقاله This study of pathology and presentation skills training, management strategies and appropriate education system is evaluated. They mixed methods research combines quantitative (questionare) and qualitative (interview) approaches were used. Research population included 256 experts in technical and vocational education and vocational training institutions, the University of Applied Science, University of vocational and academic staff in the universities and agencies. In view of the technical experts, and using Analytical Hierarchy Process (AHP), two of the "lack of manpower in the country's macroeconomic policy" and "lack of coordination between the various institutions providing skills training in community service," the most vulnerable in the structure were identified. The most significant damage in the behavioral and contextual factors "Lack of adequate access to labor market information" and "lack of proper utilization of the skills of human resources' have been identified. The following contextual factors "of politicians involved in the development of quantitative skills training" and "lack of demand-driven skills training in skills training challenge is" one of the most important challenges of the country. Finally, one of the main results of this research, which was ranked by the experts at Vocational education Vocational education system in the country most vulnerable to the "structural" and then were behavioral dimensions and the content.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم صالحی عمران |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-38&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357942.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات