|
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۵۷-۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی کیفیت برنامهریزی درسی از دیدگاه مجریان آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مطالعه موردی: حرفۀ برقکار صنعتی و برقکار ساختمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
تشخیص کیفیت برنامههای درسی از نظر کارآیی درونی و برونی بهعنوان اولین گام برای کلیۀ دستاندرکاران، سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزش فنی و حرفهای و تربیت نیروی انسانی حائز اهمیت است. لذا از آنجائیکه بر اساس آمارهای منتشره از سوی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، برقکار صنعتی و برقکار ساختمان از حرفههای پرمخاطب در بین کارآموزان این سازمان در سال1393بوده است، این تحقیق در پی آن است که به ارزیابی کیفیت برنامههای درسی مهارتی در رشتههای برق صنعتی و برق ساختمان، بپردازد. روش تحقیق در این پژوهش از نظر شیوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) و از نظر نوع هدف کاربردی بوده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مربیان آموزشی حرفههای برقکار صنعتی و برقکار ساختمان در سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در سال 1393 تشکیل دادهاند. حجم نمونۀ این پژوهش بر اساس جدول مورگان 94 نفر برآورد شده است. این تعداد به شیوۀ تصادفی ساده از بین جامعۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای عناصر برنامههای درسی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، با ضریب آلفای 79/0 بوده است. دادههای گردآوریشده به کمک آزمونهای آماری t از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده وضعیت برنامهریزی درسی در حرفۀ برق را مطلوب ارزیابی کرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامۀ درسی، کیفیت، آموزشهای فنی و حرفهای |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating the quality of curricula from the perspective of education executives Technical and Vocational Training Organization (Case study: profession of an industrial electrician, and building electrician) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Recognizing the quality of Curriculum in terms of internal and external efficiency as the first step for all authorities, policy makers and planners of technical and vocational education system and training human resource is important. Therefore, since, according to figures from the Technical and Vocational Training Organization, industrial electricians and building electricians are of the popular professions among students of the organization in 2015, this study aims to evaluate the quality of academic programs in the fields of industrial electricity, and building electricity. Methods In this study in terms of the data collection methods is descriptive (survey) and in terms of the type of target is applied. The study sample includes all training teachers of industrial electricians and building electricians in vocational education organization in 2015. The sample size for this study is estimated 94 people based on the Morgan. This number is randomly selected from the population. The tool to collect data has been a questionnaire based on the curricula elements of vocational training institution of the country, with alpha coefficients of 0/79. The data collected by t-tests was analyzed using SPSS software. The results have assessed the curriculum status in electricity profession favorable. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
curriculm, quality, Technical and Vocational Training |
|
نویسندگان مقاله |
ناهید مسلمی | سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
علی موسوی | سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-26&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357917.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علمی - ترویجی |
نوع مقاله منتشر شده |
گزارش مورد |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|