|
علوم تربیتی، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۱۷۹-۱۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی موانع تعاملات بین المللی اعضای هیأت علمی: رویکردی کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی در ایران بود. روش: برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی، در مجموع تعداد 17 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها نیز روش تحلیل محتوای استقرایی بود. نتایج: نتایج نشان داد که موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی را میتوان در سه مانع کلی تعریف کرد که عبارتند از: موانع درون دانشگاهی(حمایت محدود ساختار دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی، حمایت محدود فرهنگ دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و حمایت مالی محدود دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی)، موانع برون دانشگاهی(تأثیر تنشهای سیاسی و تحریمهای بینالمللی بر کاهش تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و وجود قوانین دست و پاگیر اداری در زمینه صدور روادید) و موانع فردی(انگیزه کم اعضای هیأت علمی برای داشتن تعاملات بینالمللی، تسلط کم اعضای هیأت علمی به یک زبان بینالمللی و ضعف تواناییها و مهارتهای علمی- پژوهشی اعضای هیأت علمی). بحث: این پژوهش دانش ما در مورد تعاملات بین المللی اعضای هیات علمی و همچنین موانع و چالش های این تعاملات افزایش میدهد. لذا برای داشتن تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی در سطح بینالمللی، لازم است که دانشگاههای کشور در شناسایی و رفع موانع تعاملات، بیش از پیش کوشش کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Identify Obstacles of the Faculty Members’ International Interactions: a Qualitative Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction the purpose of present research was identifying the obstacles to international interactions of the faculty members in Iran. Method To achieve the purpose, qualitative phenomenological approach was used. The research population was all experts in the field of higher education in Iran, which 17 experts were selected through purposive sampling method and based on theoretical saturation. To collect the data, semi-structured interview was used and for the data analysis, inductive content analysis was applied. Results The results showed that the obstacles to faculty members' international interactions can be defined through three main obstacles: inside university obstacles (limited support of university structure from faculty members' international interactions, limited support of university culture from faculty members' international interactions and limited financial support of university from faculty members' international interactions), outside university obstacles (impact of political tensions and international sanctions on faculty members' international interactions and cumbersome administrative regulations for visa issuance) and individual obstacles(low motivation of faculty members for international interactions, poor mastery of faculty members of the international language and lack of scientific-research abilities of some of the faculty members). Discussion This study adds to our knowledge about international interactions of the faculty members and also the barriers and challenges of these interactions, so to have more interactions of faculty members at the international level, universities should be effort to identify of barriers and eliminate them, more than ever. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن نظرزاده زارع | دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://education.scu.ac.ir/article_14213_c56fb33900f2d3a4333956c0b9591c75.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-1338459.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|