مهارت آموزی، جلد ۱، شماره ۱۲، صفحات ۶۵-۷۹

عنوان فارسی نقش‌آفرینی دانشگاه در اشتغال: از نظر تا عمل مطالعۀ موردی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده فارسی مقاله نظام آموزش عالی در تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص به‌منظور مشارکت در برنامه‌های سازندگی هر کشور جایگاه منحصر به‌فردی دارد. بنابراین، این مطالعه به بررسی نقش دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در اشتغال می‌پردازد. با روش مطالعه موردی، با اساتید گروه برنامۀ درسی شامل6 نفر (2 استادیار،4 دانشیار) به علت داشتن بیشترین ارتباط با اشتغال در دانشکدۀ مورد پژوهش، تعدادی از دانشجویان دانشکده و با مسئولین مراکز رشد و فنّاوری دانشگاه و دفتر ارتباط دانشگاه با جامعه مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته انجام شد. نتایج نشان داد اگرچه تمام اساتید بر ضرورت نقش آفرینی دانشگاه در اشتغال فارغ‌التحصیلان تأکید ندارند ولی می‌توان به لحاظ نظری تأکید اکثریت اساتید و مسئولین دانشگاهی بر ضرورت امر مذکور را مورد تأیید قرار داد. فارغ از مناقشات نظری در صحنۀ عمل جهت‌گیری دانشگاه به‌ویژه دانشکدۀ مذکور چندان در راستای دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان نیست. همچنین، دانشجویان دانشکدۀ مذکور فعالیت‌های زمینه‌ساز کارآفرینی و کارآموزی مفید در محیط‌های کاری ندارند. بنابراین، به نظر می‌رسد شاهد وضعیتی اسفبار از لحاظ اشتغال فارغ‌التحصیلان هستیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی University role in employment: from Theory to Practice (case study Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Higher education and training to provide skilled manpower and expertise to contribute to the development programs of each country's unique situation.this study examines the role of the Faculty of Education and Psychology,Ferdowsi University of Mashhad in paid employment. Method:  by Case study method, a professor of curriculum includes 6 (2 Assistant Professor, 4 Associate) having the highest correlation with employment at this Faculty and the number of college students, as well as with officials of incubators and Technology and the Office of university with the community Semi-structured interviews were conducted. Findings: Results showed that although all the professors do not emphasize the importance of the role of university on  employment of graduates But can be theoretically approved the emphasis of the majority of Professors and University officials on necessity of that issue. Conclusion: Regardless of the theoretical conflicts in practice for the Special School of the University's graduates are in employment concerns.The students of the activities leading to job creation and training are useful in the workplace. Thus, it seems that we are witnessing the plight of graduate employment
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا وقاری زمهریر |


ساناز عبیری |


محمود سعیدی رضوانی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1306080.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات