مهارت آموزی، جلد ۱، شماره ۱۲، صفحات ۴۹-۶۳

عنوان فارسی تبیین عناصر برنامۀ درسی کارآفرینی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی موضوعی است که در چند دهۀ اخیر مورد توجه بسیاری از مؤسسات آموزشی در کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. بنا بر نظر اکثر متخصصان حوزۀ کارآفرینی، بسیاری از قابلیت‌ها و مهارت‌های کارآفرینی، قابل آموزش است و در زمان حاضر این رسالت برعهدۀ مؤسسات آموزشی است که مهارت‌های کارآفرینی را نیز به کارآموزان آموزش دهند. بنابراین، کارآفرینی باید در برنامۀ درسی موجود در دوره­های فنی و حرفه­ای گنجانده شود. هدف مقالۀ حاضر، طراحی برنامۀ درسی کارآفرینی بر مبنای الگوی عناصر برنامۀ درسی است. در این مقاله، برنامۀ درسی کارآفرینی بر اساس عناصر الگوی برنامۀ درسی، یعنی هدف، محتوا، روش‌های تدریس و ارزشیابی تبیین می‌شود. علاوه بر آن، بر اساس سه نوع آموزش کارآفرینی، شامل آموزش دربارۀ کارآفرینی، آموزش برای کارآفرینی و آموزش در کارآفرینی توضیحاتی ارائه می‌شود. روش کار توصیفی ـ تحلیلی است و برای گرد‌آوری اطلاعات کتاب‌ها و مقالات معتبر استفاده شده است. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که بنا بر دیدگاه ‌اکثر صاحب‌نظران، کارآفرینی، فرایندی قابل آموزش بوده و بنابراین باید در برنامۀ درسی دانش­آموزان به‌خصوص دوره­های فنی حرفه­ای گنجانده شود. علاوه بر آن، برای اینکه برنامۀ درسی کارآفرینی نتیجۀ مطلوب داشته باشد و همخوانی مناسبی بین عناصر آن به‌وجود آید، باید قبل از آموزش دربارۀ عناصر آن تصمیم‌گیری شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، آموزش فنی و حرفه‌ای، برنامۀ درسی، عناصر برنامۀ درسی.

عنوان انگلیسی Explanation element of entrepreneurship curriculum in vocational training
چکیده انگلیسی مقاله In recent decades, many educational institutions has been pay attention to entrepreneurship in many countries.Most expertsin in  entrepreneurship, belive that many skills and competencies  in entrepreneurship can be taught.and currently educational institutions are reaponsible for teaching skills of entrepreneurial to students. Hence, entrepreneur must be included in the curriculum, especially in technical and vocational training. The purpose of this paper is design a curriculum ,based on the pattern of curriculum elements  in entrepreneurship. This paper  is explained  importance of entrepreneurship education and then entrepreneurship curriculum are explained based on the pattern of curriculum element,  that is, goal, content, teaching methods and evaluation In addition ,supplment explanation are offered based on the three types of entrepreneurship education, that is, education about entreprise, education for entreprise education in entreprise.Method is descriptive – analytical, and to collect information have been used papers and books.The results of this paper show that  the most  of scholars belive that entrepreneurs  is processes that can be taught, and  therefore should be included in the curriculum, especially technical and vocational training .In addition,  before training entrepreneurship, must be decided about elements of curriculum,  in order to curriculum have desirable  result and there are good agreement between the elements.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول جمالی زواره |


محمدرضا نیلی |


حوریه شادفر |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1306079.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات