پرستار و پزشک در رزم، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۱۸-۲۷

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شیوه‌ی اینترنتی در کاهش علائم افسردگی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شیوه‌ی اینترنتی در کاهش علائم افسردگی دانشجویان بود. روش کار: در یک طرح پژوهشی نیمه‌آزمایشی تعداد 36 نفر دانشجو که دارای علائم افسردگی بودند با استفاده از آزمون افسردگی بک و بر اساس ملاک‌های ورود به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (18 نفر) و گروه کنترل (18 نفر) اختصاص داده شدند. مشارکت‌کنندگان گروه آزمایش 8 جلسه مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (2 جلسه حضوری و 6 جلسه به شیوه‌ی اینترنتی با حمایت درمانگر) دریافت نمودند. مشارکت‌کنندگان هر دو گروه در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه به‌وسیله آزمون افسردگی بک (BDI-II) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-22 موردتجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها، نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه‌ی اینترنتی باعث کاهش معنا‌دار نمرات علائم افسردگی و افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی مشارکت‌کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل پس‌آزمون و پیگیری شده است. بحث و نتیجه‌گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش خودیاری با استفاده از اینترنت در کاهش علائم افسردگی و افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دانشجویان مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of an Internet based Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in reducing depressive symptoms of students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of the present study is to evaluate effectiveness of in Internet based Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in reducing depression symptoms of students. Methods: This was a quasi-experimental study using a pretest, posttest, and follow-up control group. The research used an available purposeful sampling method. Of the University students who administered the Beck Depression Inventory (BDI-II), 36 students found were to have depressive symptoms. These students were randomly selected and divided to experimental (N=18, two students did not continue) and control (N=18) groups. 8 sessions of acceptance and commitment therapy (two face-to-face sessions and six the Internet based sessions with the support of therapist) were offered to the participants in the experimental group. The results of both groups were examined at pre-test, post-test and at two month follow-up using the Beck Depression Inventory (BDI-II) and Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II).Data were analyzed using analysis of variance with repeated measures by statistical software SPSS-22. Results: The results showed that the ACT internet based intervention significantly group on depressive symptoms at posttest and follow up stages and increased score on psychological flexibility while comparing to control group. Conclusion: AnInternet based Acceptance and Commitment Therapy (ACT) intervention with the support of therapist can be effective in reducing depressive symptoms and increasing psychological flexibility.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نورعلی خسروی بابادی |
گروه روان شناسی دانشکده پزشکی

محمد مسعود متولی |
گروه روان شناسی بالینی

پرویز دباغی |
گروه روان شناسی بالینی دانشکده پزشکی

بهناز دوران |
گروه روان شناسی بالینی دانشکده پزشکی

ارسیا تقوا |
گروه روان پزشکی دانشکده پزشکی


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-179&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/299/article-299-1295064.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات