توسعه کارآفرینی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۵۲۱-۵۳۹

عنوان فارسی عوامل نهادی رسمی و غیررسمی، کارآفرینی فرصت‌گرا و رشداقتصادی به روش گشتاور تعمیم‌یافته
چکیده فارسی مقاله براساس مطالعات نظری موجود، کارآفرینی و محیط نهادیِ باکیفیت به‌عنوان بسترهای لازم  برای رشداقتصادی، نتایج مطلوب یک اقتصاد توسعه‌یافته را رقم می‌زنند. در این پژوهش، نقش محیط نهادی در اجرای فعالیت‌های کارآفرینانه و رشد اقتصادی بررسی شده است. در این راستا تاثیر عوامل نهادی تاثیرگذار بر اجرای فعالیت‌های کارآفرینانه در دو دسته عوامل نهادی رسمی و غیررسمی، و  فعالیت‌های کارآفرینانه در دو گروه انگیزشی کارآفرینی فرصت‌گرا و کارآفرینی ضرورت‌گرا بر رشد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع  هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی ارتباط کارآفرینی و محیط نهادی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب است. برای این منظور از داده‌های مربوط به 30 کشور منتخب، طی دوره زمانی 2017-2009 و با استفاده از داده‌های تلفیقی پویا از طریق روش گشتاورهای تعمیم‌یافته استفاده شده است. داده‌های تحقیق نیز از گزارش‌های  سالانه دیده‌بان جهانی کارآفرینی و بانک جهانی استخراج  شده است. نتایج برآوردها  بیانگر وجود ارتباط معنادار میان کارآفرینی فرصت‌گرا و نهادهای رسمی و غیررسمی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب بوده، طوری‌که میزان اثرگذاری کارآفرینی فرصت‌گرا و نوع نهادهای موثر، بنابر میزان توسعه یافته‌گی کشورها  متفاوت  است. بنابراین  برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، توجه هرچه بیشتر به کیفیت محیط نهادی و نوع انگیزش کارآفرینان باید در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی فرصت‌گرا، رشداقتصادی، نهادرسمی، نهادغیررسمی،

عنوان انگلیسی Formal and informal institutional factors, opportunity entrepreneurship and economic growth by GMM method
چکیده انگلیسی مقاله The literature shows that entrepreneurship and a quality institutional environment lay a firm foundation for the economic growth in a developed country and yield the desirable outcomes. The present paper studied the role of an institutional environment in the execution of entrepreneurial activities and the economic growth. Accordingly, the effective institutional factors were categorized under official institutional factors and non-official institutional factors; entrepreneurial activities were classified under two motivational groups: opportunity-oriented entrepreneurship and necessity-oriented entrepreneurship. Afterwards, their effects in the economic growth were examined. The main objective of this study was to examine the effect of entrepreneurship and institutional environments on the economic growth in the selected countries. The data of 30 selected countries were gathered through Generalized Method of Moments (GMM) within the 2009-2017 timeframe. The results showed that the opportunity-oriented entrepreneurship, official institutions, and non-official institutions had a significant effect on the economic growth; the degree of effect varied according to how developed the countries were. Therefore, in order to attain the economic growth and development, the policymakers should place the quality of the institutional environment and the type of entrepreneurs' motivation at the top of their agendas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدیه مودتی |
گروه اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران

تقی ترابی |
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

عباس معمارنژاد |
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

محمود محمودزاده |
گروه اقتصاد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد فیروزکوه ، فیروزکوه ، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_69772_df7fe2c49f93cd1ace0c70e10063edfc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-1251959.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات