این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۱۵۳-۱۷۴

عنوان فارسی آسیب‌شناسی مدارس ابتدایی هوشمند شهر قم براساس مدل سیستم فنی- اجتماعی
چکیده فارسی مقاله آسیب‌شناسی مدارس ابتدایی هوشمند شهر قم براساس مدل سیستم فنی- اجتماعی*   دکتر ناهید نادری‌بنی** دکتر حسین خنیفر***  عاطفه غفرانی**** چکیده اهمیت آموزش و پرورش در شکل‌گیری آینده جامعه، ضرورت آسیب‌شناسی مستمر مدارس به ویژه مدارس نوظهور هوشمند را ایجاب می‌کند. هدف این پژوهش آسیب‌شناسی مدارس ابتدایی هوشمند دخترانه شهر قم براساس مدل سیستم فنی– اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 210 آموزگار مدارس ابتدایی هوشمند دخترانه شهر قم است. حجم نمونه براساس جدول مورگان 132 نفر به­دست آمده، سپس با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد آموزگاران هر ناحیه تعیین شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق­ساخته است. برای روایی پرسشنامه از شاخص نسبت روایی محتوایی، آزمون واریانس متوسط استخراج شده و تحلیل عاملی تأییدی(با استفاده از AMOS نسخه 22) و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده‌است. میزان آلفای کرونباخ 0/982 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمونهای تی تک‌­نمونه و تی زوجی با استفاده از SPSS نسخه 16 انجام شده‌است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که از دیدگاه آموزگاران، وضعیت این مدارس در مؤلفه‌های فنی و ساختار کمتر از پنج (متوسط) و در مؤلفه‌های مدیریت، فرهنگ و اهداف در حد متوسط است و در هر پنج مؤلفه دچار آسیب هستند. از دیدگاه آموزگاران میان وضعیت موجود این مدارس و وضعیت مطلوب، فاصله معنادار وجود دارد و میانگین وضع موجود از میانگین وضع مطلوب کمتر است. افزایش ابزارهای فاوا، روزآمدسازی مستمر آنها، افزایش آگاهی معلمان و والدین درباره مزایا و اهمیت توسعه مدارس هوشمند و افزایش توانمندی معلمان و مدیران در بهره‌برداری مؤثر از فاوا در مدارس توصیه می‌شود.   کلید واژگان: آسیب‌شناسی، مدرسه هوشمند، سیستم فنی- اجتماعی، مدیریت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 96/2/16                تاریخ پذیرش: 97/2/29 * این مقاله از پایان­نامه کارشناسی ارشد استخراج شده است. ** استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) n.naderi.b@ut.ac.ir *** استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران khanifar@ut.ac.ir **** دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانat.ghofrani69@ut.ac.ir
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب‌شناسی، مدرسه هوشمند، سیستم فنی- اجتماعی، مدیریت

عنوان انگلیسی Techno-Social Pathology of Smart Elementary Schools for Girls in Qom from Teachers’ Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Techno-Social Pathology of Smart Elementary Schools for Girls in Qom from Teachers' Perspective*   N. Naaderibani, Ph.D.** H. Khanifar, Ph.D.*** A. Ghofraani****    The importance of schooling in shaping the future of the society requires continuous evaluation/surveys and identification of shortcomings, especially in the newly invented smart schools. To engage in such a pathology the Techno-Social Model, wherein not only the structures are considered, but socio-cultural dimensions are also reviewed, was deemed appropriate. From among 210 teachers working in smart elementary schools for girls in Qom, a categorical sample of 132 teachers was selected from all districts. A questionnaire of acceptable validity with the internal consistency of 0.98 was constructed and used to collect data. Data analyses revealed that in the respondents' opinion, the techno-structural aspects of smart schools in Qom score below average, while the cultural-administrative dimensions score at the average level showing defect in all five constituents. According to the participating teachers, there is a significant gap between the current state and the desired one, in regard to this type of school. Increasing and updating instructional tools, as well as the awareness of both teachers and parents in this regard are recommended.   Keywords: pathology, smart school, techno-social system, administration    _____________________ Date received: May 6, 2017                     Date accepted: May 19, 2018 * Extracted from a Master's thesis. ** Asstistant Professor in Management & Accounting., Farabi Campus, University of Tehran (Corresponding Author): n.naderi.b@ut.ac.ir *** Professor  in Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran. khanifar@ut.ac.ir **** M.A. in Educational Administration, Farabi Campus, University of Tehran. at.ghofrani69@ut.ac.ir
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید نادری‌بنی | N. Naaderibani, Ph.D.


حسین خنیفر | H. Khanifar, Ph.D.


عاطفه غفرانی | A. Ghofraani



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-152&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-1204537.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات