|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی اختلالهای رفتاری بر اساس سبکهای فرزندپروری در کودکان با اختلالهای یادگیری ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: کسب اطلاعات درزمینه ی عوامل زمینهساز اختلالهای رفتاری در دانشآموزان با اختلال های یادگیری ویژه بهعنوان جمعیت در معرض خطر جهت طراحی، آماده ساختن و ارتقای خدمات روانشناسی و درمانی مناسب باهدف کاهش پیامدهای منفی و رشد اختلال های روانی بعدی و بهبود کارکرد این گروه از دانش آموزان ضروری است. پژوهش حاضر باهدف پیشبینی اختلالهای رفتاری بر اساس سبکهای فرزند پروری در کودکان با اختلالهای یادگیری ویژه انجامشده است. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش همبستگی از نوع مدل پیش بینی انجام گرفت. جامعه آماری آن را کودکان با اختلال های یادگیری ویژه مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستانهای استان تهران تشکیل دادند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس ، 130 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند و سیاهه رفتاری کودک برای سنین 18-6 سال نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ گردآوری شدند و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها و نتیجه گیری : نتایج نشان داد بین مولفه سبک فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه با هیچیک از مولفه های اختلال رفتاری کودکان با اختلال های یادگیری ویژه همبستگی معنادار وجود ندارد و تنها سبک فرزندپروری سهل گیرانه همبستگی منفی و معناداری با مشکلات برونسازیشده کودکان با اختلال های یادگیری ویژه دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج بهدستآمده، سبک فرزندپروری سهلگیرانه پیش بینی کننده معناداری برای اختلال های رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال های یادگیری ویژه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of behavioral disorders based on parenting styles in children with learning disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Acquiring information on the causes of behavioral disorders in students with special learning disorders as a high-risk population for designing, preparing and promoting appropriate psychological and therapeutic services with the aim of reducing negative outcomes and the development of further mental disorders and improving the function of this group of the students is essential.This study aimed at assess The role of parenting styles in predicting LD children behavioural disorder was conducted.This research method was a descriptive study was conducted using correlation and prediction model and statistical population formed by children with learning disorders referred to the education and rehabilitation centers of special learning disorders in Tehran Province. By Purposive and voluntary samples, 130 subjects were selected. Data collection was included Baumrind's parenting styles questionnaire and Child Behavior Checklist for ages 6-18 Achenbach system of empirically based assessment (CBCL). data using Pearson's Correlation Coefficient and multiple regression analysis was performed with SPSS software. The results showed that there is not no significant correlation among the authoritative and authoritarian parenting style with any of the components of behavioral disorders in LD children, and only the permissive parenting style was a significant predictor for LD children's externalizing problems. According to the results obtained in this study, Permissive parenting style significant predictors of behavioral disorders in children with special learning disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه عزیزی | marziyeh azizi Exceptional education آموزش و پرورش استثنایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-12-1466-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1184334.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
یادگیری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|