|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
افق زمان: بررسی مبانی نظری تا تدوین برنامه برای آموزش والدین کودکان کمتوان هوشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: افق زمانی یک سازه روانشناختی است که بیانگر ارتباط فرد با زمان است. کمتوانی ذهنی نیز با محدودیتهای اساسی در کارکرد هوشی و رفتار سازشی در دوره رشد مشخص میشود. تولد و حضور کودک کمتوان ذهنی، خانواده را با مشکلات زیادی مواجه میسازد و در افق زمان بر کمیت و کیفیت روابط والدین و اعضای خانواده تاثیر میگذارد. افق زمانی نیز برخاسته از فرایندی شناختی است که تجربه انسان را به ساختارهای زمانی گذشته، حال و آینده نسبت میدهد. نظریه افق زمانی دارای پنج عامل به نامهای گذشته مثبت، گذشته منفی، حال لذتگرایانه، حال قضا و قدری و آینده است. نتیجهگیری: در نظریه افق زمانی، فرض بر این است که ادراک شخص از زمان بر تصمیمگیری وی موثر است و اثرات روانشناختی تحت تاثیر ساختارهای زمانی گذشته، حال یا آینده قرار میگیرد. اگرچه صفات مختلف افراد نسبتاً ثابت هستند ولی پژوهشهای مقدماتی نشان دادهاند که میتوان آنها را از طریق فرایند درمان تغییر داد. تفاوتهای فردی در نظریه افق زمانی با پیامدهای عاطفی، شناختی و رفتاری همخوانی دارد. پژوهشها نشان دادهاند که افق زمانی به بهزیستی فردی و تجربههای عاطفی شخصی وابسته است و بر فرایندهای شناختی و همچنین روابط اجتماعی تاثیر میگذارد. در این مقاله، مبانی نظری رویکرد افق زمانی بررسی و برنامهای برای والدین کودکان کمتوان ذهنی تدوین شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
افق زمان، سازه روانشناختی، کمتوانی دهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Time Perspective: Investigation of Theory Bases to Program Designing for Education of Parent of Children with Intellectual Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Time perspective is a psychological construct that represents an individual's relation with time. Also, intellectual disability characterized by significant limitations both in intellectual functioning and adaptive behavior, that originates at developmental period. The birth and presence of a child with intellectual disability led to the family have many problems, and it influences the quantity and quality of parent relationships and family members in the time perspective. Also, time perspective emerges from the cognitive process for portioning human experience into the past, present, and future temporal frames. Time perspective theory has five factors, namely past positive, past negative, present hedonistic, present fatalistic, and future. Conclusion: Time perspective theory posits that one's perception of time influences decision making by locating the primary set of psychological influences within the temporal frames of the present, the past, or the future. Although individual difference trait are relatively stable, there are initial studies showing that it can be modified by the therapeutic process. Individual's differences in time perspective theory have been associated with affective, cognitive, and behavioral outcomes. Research has shown that time perspective is related to subjective well-being and individual's affective experiences, and that it influences cognitive processes as well as social relationships. In this article investigated theory bases of time perspective approach and designed program for parent of children with intellectual disability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد عاشوری | Mohammad Ashori University of Isfahan, دانشگاه اصفهان
امیر قمرانی | amir ghamrani University of Isfahan, دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-567-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1184330.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|