تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش‌آموزان آهسته‌گام در دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف:. هدف از پژوهش حاضر، طراحی راهنمای تدوین متون خواندن کاربردی برای دانش‌آموزان آهسته گام در دوره‌ی ابتدایی می­باشد. روش: این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری تمام والدین و معلمان دانش­آموزان دبستانی آهسته­گام و همچنین کارشناسان حوزه کودکان استثنایی استان همدان بودند. نمونه شامل100نفر از والدین و100 نفر از معلمان دانش­آموزان آهسته­گام که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و 20 نفر از متخصصان کودکان استثنایی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند‌. به منظور جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز ، از پرسشنامه نیاز سنجی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. از آمار توصیفی( میانگین و درصد) برای پردازش اطلاعات استفاده شد. یافته­ها: نتایج تحقیق نشان داد که متون خواندن کاربردی موردنیاز برای دانش‌آموزان آهسته­گام شامل شش مؤلفه‌ی مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های مراقبت از خود، مهارت‌های بهداشت شخصی، مهارت‌های غذا خوردن، مهارت‌های لباس پوشیدن و مهارت‌های زندگی مستقل است. مهارت‌های شناسایی‌شده به ترتیب اهمیت قرار گرفتن­شان در متون خواندن کاربردی به سه دسته­­ی مهارت‌های الزامی، مهارت‌های انتخابی و مهارت‌های اختیاری تقسیم شدند. نتیجه­گیری: از نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر استنباط می‌شود هرچه متون خواندنی که به دانش­آموزان آهسته­گام آموزش داده می­شود کاربردی­تر باشد، یعنی دانش­آموزان توانایی خواندن، فهمیدن و کاربست آن متون را در زندگی روزانه و موقعیت­های اجتماعی داشته باشند، عملکردشان در خواندن بهبود می­یابد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing guideline of developing functional reading texts for intellectual disabed in primary school
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this study was designing guideline of developing functional reading texts for mentally retarded students in primary school. Methods: This study is exploratory in both documentary and field took place. 100 parentsand 100 teachers of students with intellectual disability and 20 Professionals Exceptional Children were recruited using multiple cluster sampling and convenience sampling method, respectively.In order to collect the required information, a researcher-made questionnaire was used to gather information. Descriptive statistics (mean and percent) were used for data processing.Results: The results of this study showed that functional reading texts requirements for mentally retarded students includes six components of social skills, self care skills, personal hygiene skills, eating skills, dressed skills and independent life skills. Skills identified in order of importance are placed within the functional reading texts divided to required skills, selective skills and optional skills. Conclusion:The results of this study suggest that the reading texts taught to Slow paced students would be more practical, that is, students would be able to read, understand and apply those texts in daily life and position Social functions, their performance improves in reading.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی صادقی سیاح | ali sadeghi sayyah
آموزش و پرورش

غلامعلی افروز |
دانشگاه تهران

علی اکبر ارجمندنیا |
دانشگاه تهران

مسعود غلامعلی لواسانی |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-12-277-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-1184328.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات