توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳۱، صفحات ۶۲-۷۱

عنوان فارسی کاربست ویژگی های مؤلفه های برنامه درسی مجازی؛ در دوره های آموزش مجازی علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به گسترش کمی آموزش مجازی در دانشگاه­های علوم پزشکی، کیفیت و هماهنگی طرح برنامه­ درسی با ویژگی­های محیط یادگیری مجازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی کاربست ویژگی­های مؤلفه­های برنامه درسی مجازی در دوره­های آموزش مجازی علوم پزشکی بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی ـ مقطعی و جامعه­ی آماری آن شامل دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه­های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بود. نمونه آماری با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای 140 نفر تعیین شد. داده­های پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از شاخص­های CVA و  CVR بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 77/0 محاسبه شد. به منظور تحلیل داده­های پژوهش از آزمون­ تی تک نمونه­ای در محیط نرم­افزار SPSS-19.0 استفاده شد. یافته­ها: میانگین ویژگی­های مؤلفه­های هدف، محتوا، نقش مدرس مجازی و سنجش در دوره­های آموزش مجازی علوم پزشکی در سطح «نسبتاً تحقق یافته» (66/3 تا 33/2) بود. نتیجه­گیری: طراحان آموزشی و متخصصان برنامه درسی می­توانند براساس ویژگی­های مؤلفه­های برنامه درسی مجازی، به بازنگری در طرح برنامه درسی دوره­های آموزش مجازی علوم پزشکی بپردازند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The application of Features of virtual Curriculum Components in medical virtual education courses
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Given the expansion of medical virtual education, the quality and coordination of the curriculum design in virtual courses should be considered. So the aim of this research was Investigation of the application Features of virtual Curriculum Components in medical virtual education courses. Methods: The method of this research was descriptive and cross sectional. The research population consisted of postgraduate virtual students in Tehran University of Medical Sciences and Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services. Statistical sample through stratified random sampling method, 140 participants were selected. For data collection researcher-made questionnaire were used. The content validities of questionnaire were confirmed by Indicators of CVR and CVA. The reliability coefficient of the questionnaire by Cronbach's Alpha method was evaluated at the desirable level (α= 0/77). Data were analyzed through One-sample t-test with SPSS-19.0. Results: The present findings revealed Mean components of virtual curriculum (include Aim, Content, virtual instructor and assessment) in medical virtual education courses are in level of relatively realized or relatively favorable (2.33 - 3.66). Conclusion: Given the explained features virtual curriculum in present research, instructional designers and curriculum experts should be revised in Curriculum of these courses with the aim of improving the quality of medical virtual education
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمحسن عزیزی | Seyyedmohsen Azizi



نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-520-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات