توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳۱، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی کاربرد الگوی رفتار برنامه ریزی شده در پیش بینی عوامل موثر بر قصد سرقت علمی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سرقت علمی به یکی از نگرانی­‌های اصلی دانشگاه­‌های امروزی بدل شده است. الگوی رفتار برنامه ریزی شده (TPB) احتمالاً یکی از مهم‌­ترین الگوهای پیش بینی کننده‌­ی پدیده‌­ی سرقت علمی در دانشجویان می‌­باشد. این مطالعه مقطعی با هدف تعیین کاربرد الگوی TPB در پیش بینی عوامل موثر بر سرقت علمی درسال 1395 انجام گرفت. روش بررسی: 200 دانشجوی کارشناسی ارشد در مرحله­‌ی تدوین پایان نامه از دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده‌­ها از پرسشنامه خود ایفا مشتمل بر سه بخش مشخصه­‌های دموگرافیک، سازه‌­های الگو و قصد انجام سرقت استفاده گردید.داده‌­ها بااستفاده از آمارتوصیفی و تحلیلی (تی تست، آنوا و آنالیز رگرسیون چند گانه) با استفاده از نرم افزار  SPSS(ver19)مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­‌ها: میانگین سنی دانشجویان 4/13±25/29 سال بود 5/75% مجرد و 5/45% مرد بودند بین قصد انجام سرقت و نگرش مثبت، همبستگی متوسط و مثبت معنی داری وجود داشت و نگرش مثبت به سرقت علمی بطور معنی داری پیش بینی کننده‌­ی قصد انجام  آن بود (007/0= P). رابطه‌­ی بین نگرش منفی و قصد، معکوس و معنی دار و رابطه‌­ی بین نرم‌‌­های انتزاعی، کنترل درک شده‌­ی رفتاری و قصد مستقیم و معنی دار بود. نتیجه گیری: نگرش مثبت بطور مستقیم و معنی داری بر قصد انجام رفتار سرقت موثر است که با طراحی برنامه‌­ی آموزشی مناسب می‌­توان جهت تصحیح آن گام برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرقت علمی، الگوی برنامه ریزی، نگرش

عنوان انگلیسی Application of Theory of Planned Behavior in Prediction of Factors Affecting the Intention of Plagiarism
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Plagiarism has been turned into a major concern for universities. The theory of planned behavior (TPB) is probably one of the most important predictive patterns for plagiarism in students. This cross-sectional study was performed to determine the use of TPB in the prediction of factors affecting plagiarism in 2016. Materials and Methods: In total, 200 MSc students at the stage of writing a dissertation were selected from Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran through convenience sampling. Age of students was 29.25±13.4 years. Moreover, 75.5% of the subjects were married, and 45.5% of the students were male. Data were collected using a self-administered questionnaire divided into three sections of demographic characteristics, planed behavior model constructs, and intent of plagiarism. In addition, data analysis was performed in SPSS version 19 using descriptive and analytical statistics (t-test, ANOVA, and multivariate regression). Results: A significant positive relationship was observed between positive attitude and intent of plagiarism. In other words, positive attitude significantly predicted the intent of plagiarism (P=0.007). On the other hand, a reverse and significant association was found between negative attitude and intent of plagiarism. Furthermore, there was a direct and significant correlation among subjective norms, perceived behavioral control, and intention. Conclusion: According to the results of this study, a direct and significant relationship exists between positive attitude toward and intent of plagiarism. In this regard, proper educational programs can be designed to correct this attitude.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Plagiarism,Planned Behavior Model,Attitude

نویسندگان مقاله لیلی صالحی | leili Salehi
Department of Health Education and Promotion , School of Health, Research Center for Health, Safety and Environment (RCHSE), Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج ، ایران

معصومه قاسم زاده | Masoumeh Ghasemzadeh
Medical Education, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran
معاونت بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، تهران ، ایران.


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-779-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات