|
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ضرورت ارزشیابی تکوینی در نظام آموزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: به منظورآماده سازی افراد جامعه و تجهیز آنها به دانش و مهارت راهی جزآموزش و تربیت افراد وجود ندارد. لذا هرکشوری ناگزیر ازداشتن یک نظام آموزشی پویا وفعال میباشد. نظام آموزشی مسئولیت سنگینی درقبال آموزش افراد جامعه دارد تا با بکارگیری منابع مالی ونیروی انسانی، رشد وتوسعه توانایی های فراگیران رافراهم نماید وموجب پرورش کارآمد وخلاق افراد جامعه شود.به همین جهت ارزشیابی آموزشی فرصتی را فراهم ساخته تا با بهره گیری از ابزارهاوروش های خاصی،نظام های آموزشی مورد بازنگری قرار گیرند ودر تأمین نیاز های جوامع موفق عمل کنند.ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان وهدف استفاد از آن به چهار نوع تقسیم میشوند: ارزشیابی آغازین، ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی تشخیصی وارزشیابی تراکمی . آنچه عمدتا به منظور کمک به اصلاح موضوع مورد ارزشیابی، یعنی برنامه یا روش آموزشی، مورد استفاده قرار می گیرد ارزشیابی تکوینی نام دارد . این ارزشیابی در طول دوره آموزشی یعنی زمانی که فعالیت آموزشی معلم هنوز در جریان است و یادگیری دانش آموزان در حال تکوین یا شکل گیری است انجام می شود .هدف ارزشیابی تکوینی، اصلاح وبهبود برنامه است. و ویژگی عمده ارزشیابی تکوینی، پویایی وگستردگی آن است. روش کار: این یک مطالعه مروری است که براساس منابع کتابخانه ای والکترونیکی اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید. نتایج: مطالعات انجام شده نشان می دهند که استراتژی ارزشیابی تکوینی موجب پیشرفت تحصیلی فراگیران می شود واین امر در مورد فراگیرانی که توانایی کمتری دارند محسوس تر است. بحث ونتیجهگیری: ارزشیابی تکوینی از یک سو، نقاط ضعف روش ها و شیوه تدریس معلم و نیز اشکالات موجود در آموخته های دانش آموزان را به آنها می نمایاند و به علت داشتن زمان کافی، فرصت اصلاح و رفع مشکلات را به آنها می دهد. درارزشیابی تکوینی میتواند یک تصویر کلی ازشخصیت فراگیر به دست آورد واز هر فراگیرفقط درحد توان ورشد او انتظارمیرود. ازسوی دیگر ارزشیابی تکوینی موجب ایجاد انگیزه برای مطالعه ویادگیری،کسب مهارت تفکر انتقادی وبه تبع آن کاهش اضطراب امتحان در فراگیران می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزشیابی، ارزشیابی تکوینی ،نظام آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه محمودزاده | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
رمضان رحمانی | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پژوهش در آموزش علوم پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|