راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۴۷-۱۵۱

عنوان فارسی اعتبار پیش بین معدل دیپلم در پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله اهداف. عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی تبیین­کننده کفایت حرفه­ای آنها و متاثر از عوامل مختلف است. در این میان، یکی از عواملی که در پذیرش دانشجو مورد کم­توجهی قرار­گرفته، پیشینه تحصیلی است. لذا، این مطالعه به­منظور بررسی نقش معدل دیپلم در تبیین عملکرد تحصیلی کلیه دانش­آموختگان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت. روش­ها. در این مطالعه مقطعی، کلیه دانش­آموختگان پزشکی از سال 1365 تا 1382 (586 نفر) انتخاب شدند. داده­ها به­وسیله پرسش­نامه­ای حاوی اطلاعات دموگرافیک، معدل کتبی دیپلم و پیشرفت تحصیلی (معدل هر یک از مراحل آموزش پزشکی و معدل کل دوره) جمع­آوری و با استفاده از آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون خطی دو متغیره­، نقطه برش، حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی تحلیل شد. یافته­ها. بین معدل دیپلم با معدل هر یک از مراحل تحصیلی تفاوت معنی­دار وجود داشت (01/0>p)؛ تفاوت معدل دیپلم با معدل کل دوره معنی­دار نبود (76/0>p). بالاترین همبستگی بین معدل دیپلم با معدل دوره علوم­پایه مشاهده شد. بالاترین قدرت پیش‌بین، معدل دیپلم مربوط به تبیین معدل علوم­پایه بود. معدل دیپلم برای تشخیص معدل هر یک از مراحل تحصیلی ویژگی زیادی داشت و بهترین ویژگی و ارزش اخباری مثبت مربوط به تشخیص معدل دوره کارآموزی بود. نتیجه­گیری. معدل دیپلم برای پیش­بینی وضعیت تحصیلی اختصاصیت بالایی دارد و از ارزش اخباری مثبت و منفی نسبتاً قابل­قبول برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Predictive validity of high school grade average on educational progress
چکیده انگلیسی مقاله Aims. Academic performance of medicine students explain their professional merit and are influenced by various factors . One of these factors which is less appreciated in the admission of university students is educational background. So, this study was carried out in order to determine the predictive validity of high school grade average (HSGA) on the academic performance of medical alumni. Methods. In this cross-sectional study, all the medical alumni of Kashan University of medical sciences (KAUMS) from 1986 to 2003 (n=586) were selected. The questionnaire including demographic data, HSGA and academic performance status was used. Data was analyzed using independent t-test, Pearson correlation coefficient, bivariate linear regression analysis, cut-off point, sensitivity, specificity, positive and negative predicative value. Results. The difference between HSGA and the averages of each educational courses except final average of faculty were significant (p< 0.01). HSGA had highest correlation with basic sciences course average. The highest predictive validity coefficient of HSGA was related to basic sciences course. HSGA had high specificity for determination of academic performance. the best specificity and PPV were related to externship course. Conclusion. HSGA is a specific test for prediction of academic performance its PPV and NPV are almost acceptable and it can be used as a valid criterion for acceptance of students to medical schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل فخاریان | fakharian e


زهرا تقربی | tagharrobi z
nursing amp;amp; midwifery faculty, kashan university of medical sciences, kashan, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

فخرالسادات میرحسینی | mirhoseini f


سیداصغر رسولی نژاد | sayyed asghar rasoulinejad s a


حسین اکبری | akbari h


حسین عاملی | ameli h



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-85-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات