راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۷۷-۱۸۲

عنوان فارسی میزان تحقق دولت الکترونیک از دیدگاه کارکنان؛ دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی مقاله اهداف: در دهه‌های اخیر، جهان شاهد تغییرات بنیادی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بوده است. صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که این تغییرات، به‌طور کلی، حاصل رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تحقق دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز براساس الگوی سازمان ملل متحد بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- پیمایشی در سال تحصیلی 90-1389 در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند و 200 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ای محقق‌ساخته دارای 45 سئوال بود. روش‌های آماری مورد استفاده شاخص‌های گرایش مرکزی، شاخص‌های پراکندگی و همچنین آزمون استنباطی T تک‌گروهی بود. داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین وضعیت دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان در دو مورد انگیزه کارکنان سازمان برای ارایه خدمات الکترونیک (90/2) و سرعت پاسخ‌گویی به ایمیل‌های دریافتی از مشتریان (98/2) در انتهای مرحله ارتقایافته و در بقیه موارد در مرحله تعاملی بود. میانگین وضعیت فعلی دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان این دانشگاه 39/0 ± 34/3 بود که آن را در مرحله تعاملی نشان داد. نتیجه‌گیری: دولت الکترونیک در دانشگاه شهید چمران اهواز در مرحله سوم (تعاملی) با میانگین 34/3 قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دولت الکترونیک، دانشگاه، الگوی سازمان ملل متحد

عنوان انگلیسی Rate of e-government realization from the personnel’s viewpoint Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The world has evidenced major economic, social cultural and educational changes during recent decades. Experts believe that these changes are generally the result of improvements in information and communication technology. The aim of this research was evaluating the e-government realization rate in the Shahid-Chamran University of Ahwaz based on the United Nations’ model. Methods: This descriptive survey study was carried out in the Shahid-Chamran University of Ahwaz in 2010-2011. The statistical population of this research consisted of all Ahwaz Shahid-Chamran University employees and 200 employees were selected by simple randomized sampling. The data collection tool was a researcher-made 45-question questionnaire. The statistical methods used in this research were central and distribution indices and one sample T-test. Data were analyzed using SPSS 16 software. Results: The mean of e-government situation in the Shahid-Chamran University of Ahwaz was at the end of the “enhanced” stage considering the electronic services (2.9) and the rapid answering of clients’ e-mails (2.98) and was in the “interactive” stage considering the rest of studied elements from the university employees’ viewpoint. The mean of current e-government situation was 3.34 ± 0.39 from the staff’s point of view that showed it to be in the “interactive” stage. Conclusion: E-government is in the 3rd (interactive) stage in the Shahid-Chamran University of Ahwaz with the mean of 3.34.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قدرت ا خلیفه | khalifeh gh
department of humanities, faculty of humanities amp;amp; psychology, shahid chamran university, ahvaz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مهدی آزاد | azad m
department of humanities, faculty of humanities amp;amp; psychology, shahid chamran university, ahvaz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-242-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات