راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۸

عنوان فارسی برنامه‌ریزی آموزشی سامانه‌های تولید محتوی در آموزش الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در بحث یادگیری الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی باکیفیت که با اصول تعلیم و تربیت همخوانی داشته باشد، امری بسیار مهم است، زیرا در این نوع یادگیری، خود افراد فعالانه با محتوای درس درگیر می‌شوند. در پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر پس از ارایه مفاهیم اساسی از محتوای الکترونیکی و مولفه‌های آن، به معرفی زیرسامانه‌های یادگیری الکترونیکی پرداخته و مهم‌ترین استاندارد مرتبط یعنی استاندارد SCROM مورد بررسی واقع شده و در نهایت به معرفی نسخه دوی وب به‌عنوان تحولی شگرف در تولید محتوای الکترونیکی اشاره شده است. نتیجه‌گیری: در یک سامانه یادگیری الکترونیکی، راه‌اندازی زیرسامانه‌های برنامه‌ریزی و مدیریت یادگیری که وظیفه آن مدیریت آموزش و فراگیری افراد یک سازمان است و نیز زیرسامانه مدیریت محتوای الکترونیکی، امری مهم است. تولید محتوای الکترونیکی براساس استانداردهای تولید محتوی نیز ضروری به‌نظر می‌رسد. به دلیل ویژگی ‌ های خاص استاندارد SCORM ، تولیدکنندگان فناوری برای تطبیق محصولات خود با این مدل در تلاش بوده و مشتریان نیز بر سازگاری محصولات با آن اصرار دارند. یکی از سامانه‌های نوین تولید محتوای الکترونیکی، با ورود نسخه دوی وب برای همگان امکان تولید محتوای الکترونیکی را به‌صورت آسان در محیط یادگیری الکترونیکی فراهم نموده است و انتظار می‌رود در آینده با کاهش پیچیدگی‌های سامانه‌های تولید محتوی، نه‌تنها تولید محتوی به نحوی ساده‌تر و همگانی‌تر در دسترس افراد قرار گیرد، بلکه خود افراد نیز می‌توانند محتوای مورد نظر خود را تولید نموده و آن را منتشر نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Educational programming for content creation systems in e-learning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: E-content development must be considered the most important factor in e-learning and should be compatible with the principles of education. The reason is that in this kind of leaning, learners themselves actively incorporate with the content. In this descriptive-analytical research, subsystems of e-learning have been introduced after presenting the basic concepts of e-content and its components and its most important standard SCROM (Sharable Content Object Reference Model) has been analyzed and finally WEB 2 has been introduced as a wondrous evolution in e-content production. Conclusion: In an e-learning system, establishing the subsystem of E-content and the planning and learning management which have the duty of managing the education of the individuals is an important affair. Developing the E-content based on the standards of content development also seems to be essential. Due to the special characteristics of SCROM standard, technology developers try to accommodate their products with this model and customers also insist on the compatibility of products with this model. One of the novel E-content development systems has provided the possibility of E-content development for general population through applying Web 2. Concurrent with the reduction of the complexity of E-content development systems, content development will be simply available for all individuals and people themselves can develop and publish any intended content in future.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهمن زندی | zandi b
department of educational sciences, faculty of literature amp;amp; humanities, payam-e-noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

مرجان معصومی فرد | masoumifard m
department of educational sciences, faculty of literature amp;amp; humanities, payam-e-noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

میترا معصومی فرد | masoumifard m
department of educational sciences, roodehen branch, islamic azad university, roodehen, iran
گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-192-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات