راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۹۵-۹۹

عنوان فارسی شیوه‌های موثر بر تدریس و یادگیری درس آناتومی
چکیده فارسی مقاله اهداف: آناتومی از پایه‌های اساسی دانش پزشکی و آموزش آن برای دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی، ضروری است. ارتقای کیفیت این درس جز با شناخت دقیق ارکان آن میسر نخواهد بود. این مطالعه با هدف یافتن بهترین شیوه آموزشی و مهم‌ترین عوامل موثر بر یادگیری آناتومی از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی در دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پیراپزشکی ورودی سال‌های 88-1387 دانشگاه علوم پزشکی بابل به روش سرشماری انجام گرفت. 167 دانشجو به پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده و وارد مطالعه شدند. پرسش‌نامه مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها خودایفا و دارای 15 سئوال در زمینه روش تدریس نظری و عملی، روند ارزشیابی اساتید و فاکتورهای موثر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانشجویان مانند فضای فیزیکی کلاس، ساعت تدریس و نحوه چیدمان صندلی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون و نرم‌افزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: از نظر دانشجویان، مرور مباحث نظری در کلاس عملی، نحوه چیدمان صندلی U شکل در کلاس، برگزاری کلاس‌های عملی، ارزشیابی پایان دوره به‌صورت تلفیقی، برگزاری کوئیزهای کلاسی و افزایش ساعت‌های کلاس عملی، ارتقای روش‌های تدریس اساتید، برگزاری کلاس‌های آناتومی در ساعت 8 تا 10 صبح و ارایه جمع‌بندی مطالب تدریس‌شده در پایان هر جلسه توسط استاد بر یادگیری درس آناتومی تاثیر مثبت داشت. نتیجه‌گیری: با به‌کارگیری مناسب ابزارهای کمک آموزشی و ارتقای مهارت‌های تدریس اساتید، می‌توان گامی موثر در پیشبرد یادگیری دانشجویان در درس آناتومی برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آناتومی، روش تدریس، یادگیری، ارزشیابی

عنوان انگلیسی Effective methods on teaching and learning of Anatomy course
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Anatomy is one of the fundamental bases of medical science which its learning is essential for every student of different majors of medicine. Quality promotion of this course will not become possible unless by exact cognition of its elements. This study aimed to find the best method of teaching and most effective factors on teaching anatomy in student's viewpoint. Methods: This descriptive study was performed in 2008-09 entry continuous bachelor students of para-medicine of Babol University of Medical Sciences by head-counting method. 167 students fill questionnaire and entered the study. Questionnaire used for collecting data was self-made and contained 15 questions about theoretical and practical teaching methods, lecturer's assessment process and the effective factors for quality promotion of student's learning such as physical circumstance of class, lecture time and seats arrangement. Data was analyzed by means of Pearson correlation and regression statistic tests in SPSS 18 software. Results: in student's view, reviewing theory lessons in practical class, U-form arrangement of seats in class, holding practical classes, end-course assessment by combinative methods, class quizzes and increasing time of classes, promoting teaching methods of lecturers, holding the anatomy classes in 8-10 AM and presenting the abstract subjects taught by lecturer on the end of each class had positive effect on anatomy learning. Conclusion: Using appropriate coeducational equipment and improving lecturer's teaching skills can make a big step in the elevation of students learning in Anatomy lesson.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anatomy, Teaching Method, Learning, Evaluation

نویسندگان مقاله شقایق فهیمی منذری | fahimi manzari sh


شیرین عسکررمکی | askarramaki sh
department of radiology, faculty of para-medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

شیما سام | sam sh


محسن پورقاسم | pourghasem m



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-499-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات