راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۴

عنوان فارسی ارکان مدیریت دانش از دیدگاه مدیران گروه‌های آموزشی؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله اهداف: مدیریت دانش از مهم‌ترین ابزارهای موفقیت سازمان‌ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. دست‌یابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و بهره‌برداری از آنها مستلزم استقرار مدیریت دانش در نظام سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی است. هدف این مطالعه، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش از دیدگاه مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بود. ابزار و روش ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در جامعه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز (60 نفر) در سال 1391 انجام شد و همه افراد به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش‌نامه ای استاندارد شامل بخش‌های اطلاعات دموگرافیک و مدیریت دانش بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های ناپارامتری من- ویتنی و کروسکال- والیس در نرم‌افزار SPSS 17 تحلیل شدند. یافته‌ها: وضعیت بُعد خلق دانش (70/0±84/2) نسبتاً نامناسب بود، در حالی که وضعیت ابعاد مشارکت دانش (74/0±00/3)، نشر دانش (61/0±11/3)، کاربرد دانش (64/0±11/3)، ارزیابی دانش (77/0±10/3) و نیز مدیریت کلی دانش (58/0±01/3) نسبتاً مناسب برآورد شد. بین کاربرد دانش و سن پاسخگویان، رابطه معنی‌داری مشاهده شد (009/0=p). نتیجه‌گیری: وضعیت مدیریت دانش از دیدگاه میران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نسبتاً مناسب برآورد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش، مراکز آموزش پزشکی، دانشگاه‌ها

عنوان انگلیسی Knowledge Management Components from the Viewpoint of Departments’ Chairmen Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Knowledge management is one of the most important success instruments for organizations in the competitive conditions and information era. Setting knowledge management in the organizational system of Medical Sciences’ Universities is required in order to achieve and use the latest research and scientific achievements. So this study aimed to determine the knowledge management components from the viewpoint of the departments’ chairmen of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Instrument & Methods: This descriptive cross-sectional research was performed in the society of department chairmen of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences (60 persons) in 2012 and all of them were studied by census method. Data gathering instrument was a standard questionnaire with 2 parts demographic data and knowledge management. Data were analyzed by SPSS 17 software using descriptive statistics and non-parametric tests like Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests. Findings: The situation of knowledge creation dimension (2.84±0.70) was estimated relatively not appropriate, while knowledge sharing (3.00±0.74), knowledge transfer (3.11±0.61), knowledge application (3.11±0.64), knowledge assessment (3.10±0.77) and general knowledge management (3.01±0.58) were estimated relatively appropriate. There was a significant relationship between samples’ age and the application of knowledge dimension (p=0.009). Conclusion: Knowledge management status seems relatively appropriate from the viewpoint of the departments’ chairmen of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزاد فرجی خیاوی | faraji khiavi f
health-care services management department, health school, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

شکوفه مزارعی | mazarei sh
health-care services management department, health school, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

رضوان دشتی | dashti r
health school, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran. postal code 61357-15794
ایران، اهواز، دانشگاه جندی شاپور، دانشکده بهداشت. کد پستی 15794-61357
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-972-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات