راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۲۳-۲۲۹

عنوان فارسی اولویت‌بندی اهداف پیشرفت دانشجویان پرستاری و مامایی و رابطه آن با یادگیری خودراهبر
چکیده فارسی مقاله اهداف: یادگیری خودراهبر درازمدت درحالی بخش جدایی‌ناپذیر حرفه پزشکی در نظر گرفته می­شود که هنوز بهترین راه توسعه آن در آموزش بالینی ناشناخته مانده است. یکی از سازه‌های مرتبط با یادگیری خودراهبر، اهداف پیشرفت است. پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی اهداف پیشرفت دانشجویان پرستاری و مامایی و بررسی رابطه آن با یادگیری خودراهبر آنان انجام شد. ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی در سال 91-1390، 209 دانشجوی کارشناسی مشغول به تحصیل در رشته­های پرستاری، مامایی، اتاق عمل و هوشبری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده­ها، پرسش‌نامه­ اهداف پیشرفت و پرسش‌نامه خودراهبری در یادگیری بود. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 21 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای و تحلیل واریانس یک‌راهه تحلیل شدند. یافته‌ها: 103 نفر از دانشجویان (49%)، اهداف رویکردی را اولویت اول خود قرار دادند. بین اولویت‌بندی اهداف پیشرفت کل دانشجویان تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0001/0=p)، اما بین اولویت‌بندی اهداف پیشرفت دختران و پسران تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (45/0=p). همچنین بین اولویت‌بندی اهداف و خودراهبری در یادگیری رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت (012/0=p). نتیجه‌گیری: هدف اول دانشجویان پرستاری و مامایی رویکردی است. دانشجویانی که اهداف تبحری دارند نسبت به دانشجویانی که اهداف رویکردی یا اجتنابی دارند، از میزان خودراهبری بیشتری در یادگیری برخوردار هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Achievement Goals Prioritization of Nursing and Midwifery Students and its Relationship with Self-Directed Learning
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Although the development of lifelong self-directed learning is considered as an inseparable part of the medical profession, its best method of performing in clinical training is still unknown. Achievement goals are of great importance and association in self-directed learning. The present study aimed to prioritize the achievement goals of nursing and midwifery students and its relationship with self-directed learning. Instrument & Methods: This descriptive survey was performed in 209 undergraduate students of nursing, midwifery, surgery room and anesthesia of Mashhad University of Medical Sciences in 2011-2012 who were selected through random stratified sampling method with considering gender. The used instrument was development objectives and self-directed learning’s questionnaires. Data analysis was performed in SPSS 21 software using Chi-square and one-way analysis of variance tests. Findings: 103 of students (49%) had approach goals as their first prioritization. There was a significant difference between all of students’ prioritization (p=0.0001), but no significant difference was observed between achievement goals’ prioritization of males and females (p=0.45). There was a significant positive association between self-directed learning and objectives’ prioritization (p=0.012). Conclusion: The first goal of nursing and midwifery students is approaching. Students who have performance goals have more self-directed learning than who have approach and avoidance goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کبری قبادی | ghobadi k
educational sciences department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

صفیه حدادی | haddadi s
department of physical education, general office of education amp;amp; training, artesh street, yasuj, iran
کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، خیابان ارتش، اداره کل آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی

سعید داداش زاده | dadashzade s
educational sciences department, literature amp;amp; human sciences faculty, urmia university, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1013-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربست نظریه‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات