|
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۷-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، از مسایل مورد توجه مدیران آموزشی دانشگاههاست که یکی از عوامل کلیدی موثر در آن، اشتیاق تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. ابزار و روشها: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 165 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95-1394 براساس جدول مورگان و بهروش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای مقیاس هوش معنوی، مقیاس سرسختی روانشناختی اهواز و مقیاس اشتیاق تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 22 و توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون بهشیوه همزمان و آزمون T مستقل انجام شد. یافتهها: رابطه اشتیاق تحصیلی با متغیرهای هوش معنوی (10/0=r) و سرسختی روانشناختی (21/0=r) مثبت و معنیدار بود (01/0p<). متغیرهای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی با هم 16/0 واریانس اشتیاق تحصیلی را پیشبینی میکردند و از بین مولفههای هوش معنوی، تنها مولفههای تفکر انتقادی وجودی و آگاهی متعالی، توانایی پیشبینی اشتیاق تحصیلی را داشتند. نتیجهگیری: اشتیاق تحصیلی بر مبنای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی قابل پیشبینی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش معنوی، سرسختی روانشناختی، اشتیاق تحصیلی، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of Academic Aspiration based on Spiritual Intelligence and Tenacity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: The students’ academic achievements are noticed by the managers of academic centers. One of the major factors in the academic achievements is academic enthusiasm. The aim of this study was to predict the academic enthusiasm based on spiritual intelligence and psychological tenacity in the students of Birjand University of Medical Sciences. Instrument & Methods: In the correlational cross-section study, 165 students of Birjand University of Medical Sciences were studied in 2015-16 academic year. The subjects were selected based on Morgan table and via stratified random sampling method. Data was collected using spiritual intelligence, Ahvaz psychological tenacity, and academic enthusiasm scales. Data was analyzed by SPSS 22 software using Pearson correlational coefficient, synchronic regression, and independent T test. Findings: There were positive and significant correlations between academic enthusiasm and spiritual intelligence (r=0.10) and psychological tenacity (r=0.21; p< 0.01). 0.16 of academic enthusiasm variance were predicted by spiritual intelligence and psychological tenacity, mutually. Of the components of spiritual intelligence, existential critical thinking and transcendental consciousness could predict academic enthusiasm, only. Conclusion: Academic enthusiasm can be predicted based on spiritual intelligence and psychological tenacity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
هدیه صفری | safari h education department, psychology amp;amp; education faculty, farhangian university, imam sajad pardis, birjand, iran گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجاد بیرجند، بیرجند، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
حسین جناآبادی | jenaabadi h education department, psychology amp;amp; education faculty, university of sistan and baluchestan, zahedan, iran گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
مجتبی سلم آبادی | salmabadi m no. 17, mosa-ebne-jafar 20, birjand, iran. postal code 9715964555 بیرجند، موسی بن جعفر 20، پلاک 17. کد پستی 9715964555
امیر عباسی | abasi a counseling department, psychology amp;amp; education faculty, allameh tabataba’i university, tehran, iran گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1218-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پژوهش در آموزش علوم پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|