این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۳۲-۳۸

عنوان فارسی بررسی روش‌های آموزشی استفاده شده در یادگیری درس بافت‌شناسی عملی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روش­های آموزش پزشکی طی چند سال گذشته دستخوش دگرگونی­های بنیادی شده است به نحوی که آموزش از حالت سخنرانی و یاددهی، بصورت مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان و با تاکید بر یادگیری در آمده است. بر مبنای این تغییرات، مطالعه حاضر با هدف مقایسه روش سنتی رایج معلم محور در برابر آموزش تلفیقی در یادگیری درس بافت شناسی انجام شد. روش ­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی دو گروه از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. گروه اول شامل 86 دانشجوی ورودی سال 1386 و گروه دوم شامل 77 دانشجوی ورودی سال 1387 بود. آموزش گروه اول به روش سنتی و آموزش گروه دوم با روش تلفیقی در گروه­های کوچک انجام شد. مباحث آموزشی هر دو گروه یکسان بود. در پایان هردو دوره ارزشیابی دانشجویان به روش OSCE برای تعیین مهارت­های بافت­شناسی صورت گرفت. نمرات کسب شده پایان­ترم دانشجویان با استفاده از آزمون آماری t-test و chi-square در نرم­افزار SPSS تحلیل گردید. یافته ­ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار نمرات نهایی درس آزمایشگاه بافت­شناسی گروه تلفیقی به طور معنی­داری از گروه سنتی بالاتر بود (02/0 = p ) و همچنین آنالیز chi-square در ارتباط با اخذ نمره الف (17-20)، ب (14-99/16)، ج (12-99/13)، د (10-99/11) و هـ (0-99/9) افزایش معنی­داری را در ارتباط با بهبود سطح نمرات در هر پنج گروه نشان داد. نتیجه­ گیری: نتایج حاکی از اثربخشی بیشتر روش تلفیقی بر میزان یادگیری دانشجویان در آزمایشگاه بافت­شناسی نسبت به روش سنتی بوده که بدلیل مشارکت فعال دانشجویان در فرایند یادگیری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش­های آموزشی، یادگیری، آزمایشگاه بافت­شناسی، ارزشیابی

عنوان انگلیسی Study educational methods in learning of histological Lab
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The methods of medical education have been changing in recent decades and teaching is replaced by student's learning. Based on these changes this study carried out to compare effect of traditional teacher based and joined methods in learning of histological lab. Methods: This descriptive-cross sectional study was performed in two successive groups of medical students of Guilan University of medical sciences. In group one, eighty six medical students who entered university in 2008 were divided into four 20-22 student's cluster and in group two, 77 medical students who entered university in 2009 were divided into five 15-16 student's clusters. First groups was taught traditional method to see histological slide under microscope and the other was taught joined method based through small groups and discuss about histological slides, solving a problem, and increase motivation and group works. The headings of the lesson were the same for the two groups. The end of their semesters, students were evaluated through an OSCE for measuring histological lab competency. Data was analyzed by SPSS software using t-test and chi-square tests. Results: Data analysis indicated that the mean and standard deviation score of histological lab in joined group (14.7, SD= 2.93) was significantly higher than traditional group (13.14, SD= 3.55) (p=0.02). Also the chi-square analysis of mean score for the areas under investigation including A (17-20), B (14-16.99), C (12-13.99), D (10-11.99) and F (0-9.99) showed significant difference between two groups. Conclusion: The results showed that the joined method could be regarded as an effective method for histological lab learning. It may be due to several factors, including team working with the participation of students and increasing motivation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد هادی بهادری | m h bahadori
استادیار گروه علوم تشریح دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

آبتین حیدرزاده | a heidarzadeh
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فریده حسینی | f hosseini
مربی گروه علوم تشریح دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-51&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات