این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۲۶-۳۱

عنوان فارسی بررسی نظرات دانشجویان پزشکی مقطع بالینی و پرسنل درمانی در رابطه با عوامل م‍‍‍‍ؤثر بر همکاری متقابل آن‌ها در بیمارستان‌های شهر یاسوج
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: پیوسته در روند درمان بیماران و آموزش دانشجویان به علت همکاری نامناسب پرسنل درمانی و دانشجویان پزشکی مقطع بالینی در بیمارستان­های آموزشی درمانی مشکلاتی بوجود می آید، که این امر موجب کاهش کیفیت درمان و آموزش در این مراکز می­گردد و زیان­های غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت. این پ‍‍ژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر میزان همکاری متقابل پرسنل درمانی بیمارستان­های آموزشی و دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی یاسوج در سال 1385 انجام شده است. روش­ ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 115 نفر پرسنل درمانی بیمارستان­های شهر یاسوج و 97 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی به روش سرشماری انجام شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش دو پرسشنامه تنظیم گردید که روایی آن با نظر کارشناسان آموزشی و پایائی آن­ از طریق انجام پیش آزمون و از طریق آلفای کرونباخ (83/0) تایید گردید. پس از گردآوری داده­ها با استفاده از نرم افراز آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: 1/69 درصد دانشجویان پزشکی و 5/74 درصد پرسنل درمانی، اخلاق را مهم­ترین ویژگی تاثیرگذار بر میزان همکاری خود می­دانستند. 93/75 درصد دانشجویان و 2/53 درصد پرسنل درمانی معتقد بودند که معاونت آموزشی بیمارستان­های شهر یاسوج در ایجاد تعامل میان پرسنل درمانی و دانشجویان پزشکی مقطع بالینی هیچ گونه نقشی ایفاء نمی کنند. 2/89 درصد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی بیان داشتند که آموزش مداوم پرسنل درمانی منجر به بهبود همکاری متقابل پرسنل درمانی با آن­ها می­شود. 1/86 درصد پرسنل درمانی و 6/85 درصد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی معتقد بودند که تعداد پرسنل درمانی با تعداد بیماران بستری در هر شیفت کاری متناسب نیست. نتیجه گیری: در این مطالعه، اخلاق از دیدگاه پرسنل و دانشجویان مهم­ترین ویژگی فردی است که بر میزان همکاری متقابل آن­ها اثر می­گذارد. همچنین آموزش مداوم پرسنل درمانی از عوامل موثر بر تعامل کارکنان با دانشجویان بوده که باید مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ، پرسنل درمانی ، دانشجوی پزشکی بالینی،همکاری متقابل

عنوان انگلیسی Survey of Clinical Medical Students and Hospital Staffs Opinion about to Effective Factors of Their Relationships
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Quality of relationship between hospital staffs and physicians, can affect the treatment process of admitted patients and also education of clinical students. This study was designed to determine effective factors that affect this relationship in educational hospitals of Yasuj during period 2004-2005. Methods: In this descriptive cross- sectional study, one hundred fifteen of Hospital staffs and ninety seven clinical medical students of Yasuj university of medial scinces were selected. They completed the appropriate questionnaire that was designed for this study and collected data was analyzed by SPSS soft ware. Results: 69.1% of medical students and 74.5% of hospital staffs belived that personal manner is most important factor affects on cooperation of two groups. 75.93% of students and 53.2% of hospital staffs mentioned that vice- chancellor ship in hospital has no role in improving cooperation and relationship between two groups. 89.2% of medical students said that continuous medical education in hospital has importanl role in improving relations and cooperation between two groups. 86.1% of hospital staffs and 85.6% of medical students belived that there is no appropriate relationship between employees and patients in each work shift in yasuj hospitals. Conclusion: from the view point's of students and hospital staffs, morality is the most important personal characteristic affects relationship between two groups. Also, continuous medical education is the other effective factor should be regarded.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رضا غفاریان شیرازی | h r ghaffarian shirazi
کارشناس ارشد آمار حیاتی، مربی گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

زهره کریمی | z karimi
کارشناس ارشد پرستاری، مربی گروه پرستاری دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

قادر زاد باقری | gh zadbagheri
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مربی گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

فاطمه صنیعی | f saniee
کارشناس فیزیوتراپی، مسئول دفتر تحقیق و توسعه سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویر احمد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

پیمان مسرور | p masroor
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: سازمان بهزیستی ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-48&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات