این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۴-۱۸

عنوان فارسی دیدگاه دانش آموختگان رشته پزشکی در ارتباط با صلاحیت بالینی آنان در برخورد با بیماری های مغز و اعصاب
چکیده فارسی مقاله  مقدمه : امروزه کشورهای مترقی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی و تربیت پزشکان مجرب به طور مکرر به ارزیابی کیفیت آموزش بالینی خود می پردازند. ارزشیابی کاربرد عملی مطالب آموخته شده در آموزش بالینی، منجر به تعیین اهمیت هر درس در طبابت می­شود. این پژوهش با هدف بررسی ارزش کاربرد عملی هر موضوع و کفایت بالینی پزشکان عمومی در مباحث مصوب آموزشی نورولوژی انجام شده است. روش­ کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، بر روی50 پزشک عمومی شاغل در مراکز و خانه­های بهداشتی و 50 پزشک عمومی که در بخش­های اورژانس بیمارستان­های استان خراسان رضوی انجام گرفت. روش نمونه­گیری تصادفی با ترتیب خاص بود. ارزش کاربرد عملی سرفصل­های مصوب آموزشی بیماری­های اعصاب و کفایت بالینی پزشکان بصورت کم و متوسط و زیاد مشخص شد. ارزش کاربرد عملی و کفایت حرفه­ای هر یک از مباحث تدریس شده بین دو گروه پزشکان شاغل در رسته بهداشتی و درمانی مقایسه شد. یافته­ ها: نظرات 100پزشک (64 مرد و 3 6 زن) با میانگین سابقه کار 2/2 ± 5/4 سال بررسی شدند. سرفصل­های آموزشی شرح حال و معاینه عصبی، سردرد، کوما و صرع به ترتیب بیشترین کاربرد عملی را برای آنان داشته است. ارزش کاربردی مباحث کوما و حوادث عروقی مغز به طور معنی داری در پزشکان رسته درمانی بیشتراز پزشکان رسته بهداشتی بود. کفایت حرفه ای پزشکان رسته درمانی در موضوع کوما نسبت به پزشکان رسته بهداشتی به طور معنی­داری بیشتر بود ( p=0.001 ). نتیجه­ گیری: اگرچه وضعیت کفایت حرفه­ای پزشکان در 85 درصد سرفصل­های مصوب آموزشی بیماری­های مغز و اعصاب در حد متوسط و کم بوده ولی در سر فصل های آموزشی مورد استفاده در اورژانس، کمبود کفایت بالینی آنان بیشتر مشهود است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بالینی، کاربرد،کفایت

عنوان انگلیسی Medical doctor's Viewpoints about their Clinical Competencies in Neurologic Procedures
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation of clinical competencies continuously, is an effective experience to improve medical educations quality that was applied by developed countries. Methods: 50 general practitioners of health care centers and 50 general practitioners in hospital of Khorasan Razavi province participated. In this cross sectional descriptive study, they were selected randomly by systematic sampling. Significant of practical application of each title in neurology and their clinical competencies was determined as high, moderate. Low and compared between two groups. Results: 100 general practitioners (64 males and 36 females) with 4.5 ± 2.2 years of services participated in this study. The procedures such as: history taking, physical exam of N.S, headache, comma and epilepsy were the most applicable subjects. Subjects of comma and cerebrovascular accidents in hospitals practitioners were important than in health care practitiners. There was a significant different in professional competencies between two groups. Conclusion: based on results, medical doctor's clinical competencies in 85% of neorologic educational titles were moderate or low, but weaknesses of clinical competencies in emergency part was more evident.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Clinical, Application, Compitance

نویسندگان مقاله کاویان قندهاری | k ghandedehari
مشهد، خیابان احمدآباد، بیمارستان قائم، دفتر گروه مغز و اعصاب


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات