این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱-۷
عنوان فارسی
مقایسه گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و آزاد اسلامی شهر یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تفکر انتقادی جزء لاینفک آموزش پرستاری است، لذا آگاهی و درک مهارتها و گرایشات به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری برای مربیان پرستاری لازم و ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و آزاد اسلامی در سال 1387 انجام پذیرفت. روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقایسهای، بر روی 85 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و 85 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد براساس نمونهگیری طبقهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مشتمل بر دو بخش: بخش اول مشخصات دموگرافیک و بخش دوم پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته ها: نتایج حاصله نشان داد که 5/83 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و 80 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند. بین گرایش به جستجوگری، انتقادپذیری، قدرت سازماندهی، رشد یافتگی، حقیقت جوئی، اعتماد به نفس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی تفاوت معنیداری وجود نداشت ( P< 0.05 ) و فقط در قدرت تجزیه و تحلیل تفاوت معنی دار بود ( P< 0.05 ) . نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که گرایش به تفکر انتقادی در هر دو گروه دانشجویان متزلزل میباشد . به نظر میرسد اگرچه تفکر انتقادی در آموزش پرستاری مهم است ولی، آن گونه که لازم است مورد توجه نظام آموزشی قرار نمیگیرد لذا خط مشیهای آموزشی برای ارتقاء تفکر انتقادی باید توسعه داده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، گرایش، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Comparison of Critical Thinking Dispositions Between Baccalaurate Nursing Students of Yazd University Medical Sciences and Islamic Azad University of Yazd in 2008
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Critical Thinking is an essential factor for nursing practice therefore, knowledge, having critical thinking skills and related dispositions are important for nurse educators. The purpose of this study was to determine and compare the critical thinking dispositions between nursing students of Yazd University of medical sciences and Azad university of Yazd in 2008. Materials and Methods: This research was a descriptive-comparative study . The research samples consisted of 85 people of baccalaurate nursing students of medical sciences and 85 people of baccalaurate nursing students of Azad universities of Yazd which selected by stratified sampling . Data was collected by questionaires, the questionnaire consisted of two parts: demographic data and California standard test of critical thinking skills that was completed by the participants. The data was analyzed by SPSS soft ware using descriptive statistics. Results: It revealed that critical thinking disposition of 80% students of Yazd University of Medical Sciences and 83.5% of students of Azad University of Yazd was ambivalent. There was no significat differences in critical thinking dispositions between two groups of students. Also no significant different was observed in other disposition such as Open-mindedness, Organize, Maturity, Truth seeking, and Self confidence among the students (P>0.05) .The analyticity subscale was statistically significant (P< 0.05). Conclusion: The result showed that critical thinking dispositions was ambivalent in two groups . Although Critical Thinking is very important in nursing education, educational system pay no attention in this regarded. Promoting critical thinking dispositions rely on developing educational system
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شمس الملوک جلال منش | sh jalalmanesh
مربی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
محمود محمودی | m mahmoodi
استاد دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
معصومه برخورداری | m barkhordary
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب، گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات