پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۳

عنوان فارسی دیدگاه پرسنل پرستاری در مورد اهمیت عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش به بیمار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش فرآیندی متقابل است که طی آن یادگیری صورت می­گیرد و از طریق آن رفتارهای فرد تحت تأثیر واقع می­گردد. هدف از آموزش به بیمار کمک به فرد جهت بهبود زندگی، رسیدن به حداکثر رشد جسمی ـ روانی و تقویت اعتماد به نفس می­باشد. پرستاران نسبت به سایر کارکنان کادر درمان بیشتر در تماس مداوم با بیمار و خانواده وی هستند و بنابراین بهتر می­توانند نیازهای آموزشی بیمار را شناسایی و در جهت رفع آن بکوشند. هدف از این مطالعه تعیین مهم­ترین عوامل بازدارنده و تسهیل کننده در امر آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران بیمارستان­های دولتی شرق گیلان بود. روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است و واحدهای مورد پژوهش پرستاران (پرستارو بهیار) بودند. محل پژوهش را بیمارستان­های دولتی شرق گیلان تشکیل می­دادند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه‌­ی مشتمل بر 4 بخش که قسمت اول اطلاعات دموگرافیک، قسمت دوم 16 عبارت برای بررسی اهمیت آموزش به بیمار تنظیم شده بود. قسمت سوم و چهارم پرسشنامه برای تعیین مهم­ترین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزشی به بیمار تنظیم شده که هر قسمت شامل 10 عبارت بود. جهت تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی و اعتماد علمی آن از آزمون مجدد استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی استفاده گردید. یافته­ها: مهم­ترین عامل تسهیل کننده آموزش به بیمار علاقه و مشارکت بیمار در برنامه‌­یزی و اجرای آموزش بیان شد (میانگین 56/4 و انحراف معیار52/0) و کمترین عامل تسهیل کننده، انتخاب و آموزش کادر ویژه برای انجام آموزش به بیمار بود (میانگین 23/3 و انحراف معیار7/0). نتایج نشان داد که مهم­ترین عامل بازدارنده در امر آموزش به بیمار، نداشتن دانش و مهارت از سوی آموزش دهنده برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار (با توجه به نوع بیماری) بود (میانگین 53/4 و انحراف معیار 61/0) و کمترین عامل بازدارنده، مخالف بودن جنسیت آموزش دهنده با بیمار ذکر شده است (میانگین 19/3 و انحراف 37/1). نتیجه­گیری: با توجه به نقش بسیار مهم علاقه و مشارکت بیمار و همچنین ارتباط خوب پرستار با بیمار، استفاده از روش های دیداری و شینداری می تواند سبب افزایش میزان مشارکت و تسهیل در شناخت نیازهای یادگیری بیمار گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Education is a mutual process leads to learning and influence the individual behaviors ultimately. The patient education main goals include helping person to improve the quality of life, to achieve the optimal psychosomatic development, and to boost the self-confidence. Among the health-care providers, the nurses spent much time with patients and their family, and so they potentially are the most eligible professionals to identify and respond the patients’ educational needs. This research aims to evaluate the staff nurses’ opinion regarding the importance of patient education and determination of its main facilitators and barriers. Methods: This was a cross-sectional study conducting on nurses who are working in a hospital in East of Guilan province, Iran. The data gathering instrument was a questionnaire divided into 4 sections as follows: (1) questions regarding demographic characteristics (2) sixteen items to find out the subjects’ opinion about the importance of patient education (3) ten items to assess the facilitators to patient education and (4) ten items to determine the barriers to patient education. To establish the validity of questionnaire the technique of content-related validity according to the opinions of the experts was used. The reliability was confirmed using test-retest technique. Descriptive statistics was applied to interpret the data. Results: Almost all subjects had a positive attitude regarding the importance of patient education. They introduced “the patient’s interest and cooperation in planning and executing the education” as the most important facilitator (Mean=4.56 SD=0.52) and “selecting and educating of special personnel for providing patient education” as the least important facilitator (Mean=3.23 SD=0.7) in patient education. They also pointed out “lack of appropriate knowledge and skills regarding recognition of patient educational needs in respect of type of disease” as the most important factor (Mean=4.53 SD=0.61) and “unmatched educator and patients in terms of sex” as the least important factor (Mean=3.19 SD=1.37) act as barriers to patient education. Conclusion: Considering the patients interest and cooperation as the most important role along side an optimal nurse – patient relationship, using of audio – visual methods provide more cooperation and facilitate knowing patient eduction requitement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رویا منصورقناعی | r mansourghanaei
مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی زینب س شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

سهیلا مجیدی | s majidi
مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی زینب س شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

رسول تبری | r tabari
استادیار گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی زینب س شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-22&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات