این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۴۱-۴۶
عنوان فارسی
گزارش اجرای فرآیند بازدید دانشجویان مامایی از فیلد داروخانه در واحد درسی بیماری های زنان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از دروس تخصصی و کاربردی دانشجویان مامایی، واحد بیماریهای زنان می باشد. تشخیص به موقع بیماری، نسخه نویسی و به کارگیری صحیح ا قدامات دارویی، از کاربرد های تعیین کننده این درس در تأمین سلامت جامعه زنان میباشد. در نیاز سنجیهای به عمل آمده اکثریت دانشجویان برگزاری کارآموزی به صورت بازدید و روخوانی ازداروهای تخصصی درداروخانه را به عنوان اولین اولویت درتقویت یادگیری درس بیماریهای زنان اعلام نمودند لذا این تحقیق با هدف کلی بررسی رضایت دانشجویان مامایی از بازدید از فیلد داروخانه انجام گردید. روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی در دانشکده پرستاری و مامایی-پیراپزشکی شرق گیلان در نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 انجام گرفته است. نمونهها شامل35 نفر، کلیه دانشجویان ترم 6 و8 مقطع کارشناسی، رشته مامایی میباشد. ابزار، پرسشنامه نیازسنجی-خطای دارویی و رضایتمندی بود. دراین مطالعه قبل از بازدید داروخانه، پرسشنامه های نیاز سنجی-خطای دارویی توسط دانشجویان مامایی تکمیل گردید سپس دانشجویان براساس گروهبندی کارآموزی به همراه مربی ثابت عضو هیئت علمی از داروخانه بیمارستان بازدید نمودند. پس از بازدید، پرسشنامههای رضایتمندی در اختیار واحدهای موردپژوهش قرارگرفته و سپس هریک ازگروهها اقدام به ارائه کتبی گزارش کار نمودند. اطلاعا ت جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS پردازش گردید. یافته ها: 6/68 درصد از دانشجویان، میزان واحد ا ختصاص یافته به این درس را کافی نمیدانستند. 3/54 درصد از دانشجویان اعتقاد داشتند مباحث داروشناسی تخصصی نیاز آنان در زمان کارآموزی را مرتفع نمی نماید. 3/94 درصد از آنان ابراز رضایتمندی از این روش در تلفیق بهتر مطالب تئوری و بالینی و4/79 درصد دانشجویان از بازدید داروخانه در افزایش کیفیت آموزش بالینی کارآموزی بیماریهای زنان رضایت داشتند . 6/63 درصد معتقد بودند که این روش سبب افزایش ا طمینان و اعتما د به نفس بیشتر دانشجویان در کارآموزی کلینیک تخصصی زنان میشود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان مامایی از اجرای واحد درسی بیماریهای زنان همراه با بازدید از فیلد داروخانه رضایتمندی داشتند. لذا پیشنهاد میگردد در برنامه آموزشی دانشجویان مامایی به منظور ارتقا کیفیت یادگیری واحد درسی بیماریهای زنان،کارآموزی درفیلد داروخانه نیزگنجانده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دارو ، بیماری، زنان، دانشجو، مامایی
عنوان انگلیسی
Report of the Process of Pharmacy Visit in Gynecology Course of Midwifery Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Gynecology is one of the special and application lesson in midwifery course. On time diagnosis, prescription and right performance of drug measurement consider as effective factors in application of this course in providing female health. Majority of students believe visiting of pharmacy Field and reading prescription are priorities in improving process of learning in Gynecology course. This study was performed with the aim of determining of midwifery students satisfaction in visiting pharmacy. Method: This is a descriptive study and has been done at midwifery Faculty in the first term of 91-92. Samples were 35 cases (all midwifery 6th and 8th semester) who were settled in license section. Tool was a questionnaire including need-assessment satisfaction and drug mistake items. Questionnaire was completed by students before and after visiting pharmacy field long with a Tutor according to regulate program. Then a report was presented. Data were analyzed SPSS software. Results: 68.6% of students believe that allocated time to the course is not sufficient. 54.3% agree special course of pharmacology do not meet their needs in training course. 94.3% and 79.4% declare their satisfaction of combination of theoretical and clinical subjects and visiting of pharmacy fields promoting quality of clinical education in Gynecology diseases, respectively. Also 63.6% believed that, this method could rise students confidence in practice. Conclusion: Findings show that students were satisfied with visiting pharmacy in Gynecology course. So, It is supposed to consider pharmacy visit lesson in Gynecology course for promoting quality of clinical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
drug, Gynecology, midwifery student.
نویسندگان مقاله
فاطمه نجفی | f najafi
nursing amp; midwifery dept, langround narsing amp; midwifery-paramedical faculty,guilan university of medical sciences, langroud-iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
کبری ابوذری گزافرود | k abouzari gazafroodi
nursing amp; midwifery dept, langround narsing amp; midwifery-paramedical faculty,guilan university of medical sciences, langroud-iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
رسول تبری | k tabari
nursing dept, shahid beheshti nursing amp; midwifery faculty,guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-73&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات