این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۳
عنوان فارسی
اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه اندازه گیری محیط آموزشی (DREEM)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رتبه بندی دانشگاهها، اعتباربخشی برنامهها و مؤسسات آموزشی، اخیراً مورد تأکید و توجه قرارگرفته است . از این رو برنامههای آموزشی درهرسطح و مقطع، تلاش میکنند تا خود را به استانداردهای مطلوب و تعریف شده برای هرفعالیت یاددهی و یادگیری نزدیک کنند. باتوجه به اهمیت جو و محیط آموزشی، یکی از ابزارهای سنجش کیفیت آموزشی، میتواند اندازه گیری محیط و فضای آموزشی باشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سنجش محیط آموزشی داندی DREEM بود. روش ها: پژوهش از نوع اکتشافی است. نمونه آماری پژوهش حاضر را 350 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن که در سال تحصیلی 91-1390 به تحصیل مشغول بودند تشکیل میدادند و از پرسشنامه DREEM برای سنجش محیط آموزش استفاده گردید. این ابزار شامل 50 سوال 5 گزینه ای است که با مقیاس لیکرت (4 تا 0) شمارهگذاری شد و 5 مقیاس را اندازهگیری میکند. در مبحث ویژگیهای روانسنجی از ضریب دشواری، ضریب تمیز، برای محاسبه روایی از طریق روش تحلیل عاملی و جهت بررسی اعتبار از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین در این پژوهش از نرم افزارهای LISREL و SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که امتیازات کسب شده در پنج حیطه53/127 از مجموع 200 امتیاز میباشد. اعتبار تست از طریق آلفای کرونباخ 933/0 بوده است. روایی تست با KMO برابر910/0 و بارتلت ( Bartlett ) 37/60936 که حتی ورای سطح 001/0 P= نیز از لحاظ آماری معنادار است. در ضمن در سوالات پنج گزینهای با اطمینان 95 درصدی بین دو نمره 38/2 و 46/2 قرار داشته است و انحراف معیار آن 91/23 میباشد. نتیجه گیری: در نهایت باتوجه به نتایج بدست آمده پایایی و روایی ابزار سنجش محیط آموزشی DREEM مورد تایید قرار گرفته است. لذا هیچ یک از سوالات از مجموعه پرسشهای تست حذف نگردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محیط، آموزشی، پایایی، روایی، پزشکی
عنوان انگلیسی
Validation of the Persian version of the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Ranking of university and credibility of programs and educational institution have been focused recently. Therefore, designers try to reach educational programs to desirable standard for every teaching and learning process. By considering importance of educational environment it can be as a tool for evaluting educational quality. The purpose of this study is to determine the reliability and validity of measuring tools of Dundee educational environment. Methods: This study is classified as exploratory research.The statistical population of the research constitute 350 medical students of Guilan University of medical sciences and Islamic Azad University of Tonekabon in which they are studying at the second semester of the academic year 1390-91. The tools of measuring educational environment of DREEM is a questionnaire containing 50 questions on a five- item Likert type ( 0-4), in five domains (ranging from 0 to 200 points ). The coefficient difficulty, Discrimination coefficient, and Factor analysis method was used to calculate the reliability at the result of psychometric properties threads, and to examine the validity, the Cronbach's alpha coefficient was used. Data were analyzed using Lisrel and SPSS software. Results: The result showed that the points were in five domains of 127.53 at the total 200 points. Validity of the test was evaluated by Cronbach's alpha (0.933 ). Validity of the test with KMO equal to 0.910, and the Bartlett 60936.37 that even beyond the level of p=0.001 is Statistically meaningful .meanwhile, the five-multiple choice question have been with the 95 percent certainty between the 2.38 and 2.46 points. And the Standard deviation is 23.91. Conclusions: Finally, due to the obtained result of the reliability and validity, measurement tools of educational environment were approved.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
environment, educational, reliability, validity, medical
نویسندگان مقاله
سیده الهام فلاح خیری لنگرودی | s a fallah kheiri langroudi
islamic azad university, tonekabon branch, tonekabon, iran
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن- ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
علیرضا بادسار | a r badsar
clinical forensic medicine dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht,iran
پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
زینب حسینی | z hosseini
nursing dept, islamic azad university, lahijan branch, lahijan, iran
گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان (Islamic azad university of lahijan)
ملینا روحی | m rouhi
school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-71&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات