|
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۱-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی توسط دانشجویان با خودارزیابی آنها |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: موضوع ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید فاکتور بسیار مهمی جهت برنامهریزی و بهبود وضعیت آموزشی در دانشگاهها میباشد. این مطالعه با هدف مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید تـوسط دانشجویان با خودارزیابی اساتید انجام شد. روشها: در این مطالعه که به روش توصیفی – تحلیلی در دانشکده بهداشت، تغذیه و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. تعداد 31 نفر از اساتید به روش سرشماری انتخاب شدند که هر استاد علاوه بر خودارزیابی، توسط 10 دانشجو که به روش تصادفی انتخاب شده بود مورد ارزشیابی قرار گرفت به طوری که در کل، تعداد310 نفر دانشجو در مطالعه شرکت داشتند. برای جمعآوری دادهها دو پرسشنامه متناظر براساس مقیاس لیکرت استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامههای دانشجویان برابر 81/0 و برای پرسشنامههای اساتید برابر 87/0 بدست آمد و روایی پرسشنامهها مورد تایید افراد آگاه و باتجربه تایید گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری t مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین کل و انحراف معیار نمرات خودارزیابی عملکرد آموزشی اساتید 52/ 7 ± 82/40 بدست آمد درحالی که میانگین کل و انحراف معیار نمرات ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید، توسط دانشجویان13/4 ± 07/40 بدست آمد. نتایج نشان داد که میانگین نمره کل خودارزیابی اساتید بالاتر از میانگین کل نمره ارزشیابی آنها توسط دانشجو بود اما نتایج تجزیه و تحلیل میانگین کل نمره از نظر دانشجویان و خودارزیابی اساتید براساس آزمون آماری t مستفل با هم تفاوت معنیداری وجود نداش ت (38 /0 p= ). نتیجهگیری : در راستای بهبود عملکرد آموزشی اساتید علاوه بر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، استفاده از روش خودارزشیابی اساتید به عنوان یک روش مکمل توصیه میشود |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشجو ، ارزشیابی ، هیات علمی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison between Student Evaluation and Faculty Self-Evaluation of Instructional Performance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The evaluation of faculty teaching performance is often the most important factors in promotion and tenure decision at colleges and universities focused on teaching. The aim of this study was to compare students' evaluation of teaching and faculty members' self-evaluation for improving teaching Methods: This descriptive cross- sectional study was in health and nutrition school and 31 faculty members selected through census sampling method and 310 students who were selected randomly were participated in the study. Each of faculty members was evaluated by 10 students. The data gathering tool was two same questionnaires with point Likert scale and consisted teaching and demographic questions. The Cronbach’s alpha coefficient of faculty members' questionnaire was 0.87, students' questionnaire was 0.81, which shows the questionnaires' reliability. The data were analyzed by independent t-tests in SPSS-16. Results: The total mean and standard deviation of the faculty members' self-evaluation scores was 40.82±7.52 and the total mean and standard deviation of Faculty teaching evaluation scores by students was 40.07±4.13 findings show that the total mean scores of self-evaluation for faculty members was higher than the total mean scores of evaluation by students but the difference was not statistically significant (p=0.38). Conclusion: To promote faculty members' instructional performance, faculty member self-evaluations, in addition to Student evaluation of faculty teaching effectiveness, have been recommended as a more holistic approach |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
student, evaluation, faculty member |
|
نویسندگان مقاله |
سکینه مهدوی | s mahdavi nutritional amp;amp; health research center, school of health, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات بهداشت و تغذیه، ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، خرم آباد،ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
سودابه زارع | s zare دانشکده بهداشت خرم آباد
نیره نعیمی | n naeimi دانشکده بهداشت بجنورد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-252-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|