این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۷
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مواجهه با تغییرات قابل توجهی که دانشجویان در محیط دانشگاه نسبت به زندگی قبل از آن دارند، استفاده از اساتید راهنما و مشاور را برای آنان اجتناب ناپذیر نموده است. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد در مورد وظایف و عملکرد اساتید راهنما در سال 1392 بود . روش ها : در این مطالعه توصیفی - مقطعی، نظرات97 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت به روش طبقه ای و تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مشتمل بر 34 گویه در سه قسمت دموگرافیک، دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما بررسی گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس، با کمک نرم افزار SPSS در سطح معنی دارد 05/0 تحلیل شدند. یافته ها: وظایف مهم اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان به ترتیب اولویت شامل: «آشنا کردن دانشجو با مقررات دانشگاه» (4/1 ± 9/3)، «پیگیری وضعیت تحصیلی دانشجو» (4/1 ± 2/3)، «آماده سازی دانشجو برای پذیرش مسئولیت» (4/1 ± 97/2) بوده است و عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان 3/10درصد خوب و 7/56 درصد متوسط و 33 درصد ضعیف بر آورد شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش دانشجویان نسبت به وظایف اساتید راهنما دیدگاه خوبی داشتند اما عملکرد آنان نتوانسته بود جایگاه رضایت بخشی را بین دانشجویان بدست آورد، بنظر میرسد در جهت بهبود این مسئله باید مشاوره تحصیلی به عنوان یک موضوع تخصصی در نظر گرفته شده و ضمن آموزش اساتید، ارتباط بین واحدهای مشاوره دانشگاه و اساتید مشاوره تسهیل گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استاد راهنما، دانشکده، دانشجو
عنوان انگلیسی
Duties and Performance of Academic Advisors from the Students' Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Adopting the academic lifestyle environment, as a new life style, make the using of advisors unavoidable for students. The aim of the present study is to investigate Students' perspective about duties and performances of academic advisors in the school of Health of Mashhad University of Medical Sciences in 2013. Methods : In this descriptive and cross- sectional study, 97 students were selected using stratified and simple sampling method. A the researcher made questionnaire including 34 items in 3 fields, which has been designed for each duties and performances of academic advisors from the students' perspective, were used to gather data which has been analyzed using descriptive statistics, t-test and ANOVA by SPSS 16.5 at 0.05 significant level. Results : The main duties of advisors from the students perspective, respectively, were: to familiarize the students with rules and regulations of universities (3.9±1.4), to evaluate the student's academic achievements (3.2±1.4) and to prepare the students to accept the future responsibility (2.97±1.4). As about 10.3% of the students ranked the advisors performance as good, 56.7% as moderate and 33% as weak. Conclusion : the students evaluated the duties of the academic advisors as important but the performance of the advisors was not satisfactory from their perspective. The counseling process should consider as a specialty task which need education and we need to facilitate the relation between University Counseling Office and the academic advisors to promote their knowledge and performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Advisor Teacher, Faculty, Students .
نویسندگان مقاله
حسین ابراهیمی پور | h ebrahimipour
health sciences research center, department of health and management, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
رحیمه ارازی | r arazi
health amp; management dept, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
زهرا شادنام | z shadnam
health amp; management dept, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سمیه نصراللهی | s nasrollahi
school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
صدیقه ابراهیمی پور | s ebrahimipour
school of dentistry, birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
الهه لعل منفرد | e lael monfared
school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-241-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات