این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۱-۲۸

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای تیم سلامت(AHPQ) در ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه : با توجه به اهمیت سنجش نگرش افراد تیم سلامت در ارتباط و همکاری میان افراد تیم مراقبت بهداشتی در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار و لزوم ارزیابی ابزارهایی که در هر مطالعه استفاده می­شوند، این مطالعه برای ارزیابی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین­حرفه­ای تیم سلامت (AHPQ) برای اولین بار در ایران، انجام گردید. روش­ ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی ابزار سنجش نگرش مهارت­های بین­حرفه­ای مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا برای استفاده از ابزار از مولف آن اجازه گرفته شد . سپس ابزار به زبان فارسی ترجمه شده و جهت بررسی روایی پرسشنامه برای10 نفر متخصص آموزش پزشکی ارسال گردید. سپس پرسشنامه توسط دو مترجم زبان انگلیسی از فارسی به انگلیسی باز ترجمه شد و مغایرتی با پرسشنامه اصلی مشاهده نگردید. برای بررسی پایایی از دوشیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی درون طبقه­ای ( Intra-class correlation coefficient = ICC ) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت تعیین روایی محتوای کمّی CVR و CVI محاسبه گردید. یافته ها: امتیاز CVR هر 20 آیتم از عدد جدول لاوشه (62/0) بزرگتر بود. نتایج محاسبه CVI حاکی از آن بود که 17 آیتم نمره CVI بالاتر از 79/0 داشته و سه آیتم با امتیاز پایین­تر مورد بازبینی قرار گرفت. همسانی درونی سوالات (آلفای کرونباخ 1/94درصد) نشان داد که تمام سوالات ابزار همبستگی بالایی دارند. پایایی آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی966/0 ICC= و 875/0 r = در سطح 005/ 0 p < معنی­دار بود. نتیجه گیری : نتایج این مطالعه نشان داد که نسخه فارسی ابزار سنجش نگرش بین حرفه­ای ( AHPQ ) از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای سنجش نگرش مهارت­های بین حرفه­ای است. کلیدواژه‌ها: پرسشنامه، نگرش، تیم سلامت بین رشته­ای، روایی، پایایی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشنامه، نگرش، تیم سلامت بین رشته­ای، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Assessment of Validity and Reliability of Attitudes to Health Professionals Questionnaire (AHPQ) in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Collaboration among care team in order to improving the quality of patient care is necessary in this regards and by considering the importance of health care team members' attitudes in this relationship and need for assessing tools that are used in studies. This study has been performed to assess the validity and reliability of Attitudes to Health Professionals Questionnaire (AHPQ) for the first time in Iran. Methods: In a cross - sectional study the validity and reliability of AHPQ was assessed. Firs Permission was obtained from the author. Then the instrument was translated into Persian and was sent to 10 medical education experts. The questionnaire was translated back from Persian into English by two translators and did not impair the original questionnaire. To evaluate the reliability, two methods of internal consistency (Cronbach's alpha) and test – retest via intra-class correlation coefficient (Intra-class correlation coefficient = ICC) and Pearson's correlation coefficient were used. To assess the quantity of content validity, the content validity rate (CVR) and content validity index (CVI) were determined. Results : All of 20 items had CVR points higher than 0.62 based on Table of lawshe. Comparing CVI shows 17 items with an CVI of higher than 0.78 other 3 items with low CVI rechecked. Questions internal consistency (Cronbach's alpha =94.1%) revealed that all the questions are highly correlated. Test - retest reliability via correlation coefficient ICC was 96.6% and r = 0.875 at the level of p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم نجفی | m najafi
school of medicine, tehran university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نوشین کهن | n kohan
school of mediocine, medical education department, tehran university of medical sciences
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مینو نجفی | m najafi
school of medicine, tehran university of medical sciences
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حمیده محمدزاده اسماعیلی | h mohammadzadeh esmaily
institutionen för lärande, informatik, management och etik lime , karolinska institutet
گروه آموزش، اطلاع رسانی، مدیریت و اخلاق lime ، موسسه کارولینسکا

ماندانا شیرازی | m shirazi
educational development center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-260-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات