این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۶

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای برگزاری گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و پزشکی مبتنی بر شواهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از مهمترین روش­ های آموزشی در علوم پزشکی گزارش صبحگاهی می­ باشد. پزشکی مبتنی بر شواهد (EBM) یک رویکرد نوین در علوم پزشکی جهت ارتقاء کیفیت مراقبت­های بالینی بیماران است. هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی به دو روش روتین و EBM بود. روش: مطالعه به روش توصیفی – تحلیلی بر روی 87 نفر از کارآموزان، کارورزان و رزیدنت­های بخش زنان بیمارستان بعثت سنندج در سال 1393 انجام شد. روش نمونه­گیری به صورت سرشماری بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مشتمل بر 26 سؤال در 3 بخش شامل اطلاعات جمعیت شناختی و تحصیلی، اطلاعات مرتبط با ساختار و محتوای آموزشی گزارش صبحگاهی و قسمت مربوط به ارتقائ توانمندی­ های دانشجویان در دو روش روتین و EBM جمع­ آوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 0/85 بود. داده ­ها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­ های آماری t-test و کای­ اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد که 85 نفر (97 درصد) از دانشجویان ساعت شروع گزارش صبحگاهی را 8 صبح اعلام کردند. میانگین مدت زمان برگزاری جلسات در گروه EBM 42/102 دقیقه و در گروه روتین 38/6دقیقه بود. در گروه­های EBM و روتین بین ارائه فیدبک (p=0/04) و مشارکت و تعامل حاضرین (p=0/003) تفاوت معنی­داری آماری وجود داشت و میانگین گروه EBM بیشتر از گروه روتین بود. از نظر تعداد بیماران معرفی شده، نوع بیماری­ها و مدت زمان معرفی هر بیمار بین گروه روتین و EBM تفاوت معنی­ داری وجود نداشت. بین گروه ­های EBM و روتین در توانمندی­های دانشجویان تفاوت معنی­ داری آماری مشاهده شد (0/04= P) و میانگین در گروه EBM بیشتر از گروه روتین بود. نتیجه­ گیری: ضوابط مربوط به ساختار جلسات گزارش صبحگاهی در حد قابل قبول در هر دو روش رعایت شده­ بود. به منظور بهبود جلسات گزارش صبحگاهی باید بر موارد مربوط به ساختار و محتوی جلسات مانند ارائه فیدبک، مشارکت و تعامل حاضرین و هم­ چنین موارد مربوط به ارتقای توانمندی­ های دانشجویان تاکید بیشتری گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of Morning Report in Conventional & Evidence Based Medicine forms, from the Viewpoint of Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the most important educational method in medical sciences is Morning Report. Evidence Based Medicine (EBM) is a new approach that has been considered to improve the quality of clinical care. The aim of this study was to evaluate and compare of morning report in regular & Evidence Based Medicine from the viewpoint of medical students. Methods: A cross-sectional study was carried out on 87 students in OB&GYN departments of Besat hospital in Sanandaj in 2014. Sampling was done through consensus. Data was collected by a researcher- made questionnaire that include 3 Section and 26 Items including Demographic and educational factors, information about Structure and content of morning report, and Section about Improving students skills in regular and EBM method. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient was 0.85. Data was analyzed by SPSS software and T-test and Chi-square test. Result: The results showed that 85 students (97%) declare 8 (A.M) as suitable time of holding morning Report in Routine and EBM group. The average duration of Morning Report in EBM group was 42.10 minutes and in Routine group was 38.6 minutes. There was significant difference between EBM and regular in presenting feedback (P< 0/04), participation and interaction between the audiences (P< 0/003) so that in EBM group was observed more than routine group. There was no significant difference between EBM and Routine group in the number of patients, the type of disease and time Case Presentation (p>0.05). In EBM group students ability was promoted more than routine group (p< 0.04). Conclusion: Conditions of Morning Report structure was observed within acceptable level in two groups. To improve Morning Report it should be more emphasized on the structure and content of meetings such as feedback, participation and interaction between the audiences and subjects about promoting the ability of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبا فرهادی فر | f farhadifar
gynecology department, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
گروه زنان، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

میترا بهرامی | m bahrami
kurdistan univercity of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

فایق یوسفی | f yousefi
psychology dept, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
گروه روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

عرفان فراضی | e farazi
kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

افشین بهرامی | a bahrami
kurdistan university, sanandaj,iran.
کارشناس بیوتکنولوژی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-345-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات