این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۶

عنوان فارسی بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تفکر انتقادی و گرایش­ به انتقادی اندیشیدن در دانشجویان به عنوان مهارتی ارزشمند و مهم در فرایند یاددهی– یادگیری، حل مسئله و پژوهش، یکی از اهداف، ضرورت­ها و دغدغه ­های جدی نظام­ های آموزشی است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی است. روش­ ها: روش این پژوهش توصیفی– مقطعی و جامعه­ ی آماری آن شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده مجازی دانشگاه علوم­ پزشکی تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی طبقه­ ای نسبتی بر حسب جنس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی فاشیون (2001) است. به منظور تحلیل داده ­ها از نرم­ افزار SPSS و آزمون­ های t تک نمونه ­ای، t گروه­ های مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته­ ها: میانگین کل گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان در سطح مثبت و متوسط قرار داشت (26/43 300/62±). ابعاد کنجکاوی (5/05 47/42±)، حقیقت­ جویی (6/05 46/60±)، نظام­ مندی (6/49 44/59±) و گشودگی ذهنی (7/66 44/42±) در سطح گرایش مثبت و متوسط و ابعاد اعتماد به نفس انتقادی (8/98 39/43±)، تحلیل­ گری (14/88 39/16±) و بلوغ در قضاوت (6/69 76/38±) در سطح متزلزل بود. همچنین بین میانگین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان مرد و زن و رشته­های تحصیلی مختلف تفاوت معنی­داری یافت نشد. نتیجه ­گیری: به طور کلی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان مجازی علوم پزشکی در سطح گرایش مثبت و متوسط ارزیابی شد. بنابراین به منظور ارتقای سطح گرایش به تفکر انتقادی و رسیدن به مهارت­ های تفکر انتقادی و تربیت دانش­ آموختگانی مولد و کارآمد در رشته­ های مجازی علوم­ پزشکی باید مؤلفه ­های گرایش به انتقادی اندیشیدن در عناصر برنامه­ درسی به ویژه هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، گرایش، علوم پزشکی، دانشجویان مجازی

عنوان انگلیسی Study of Critical Thinking Disposition in Virtual Graduated Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Critical thinking and Critical thinking Disposition as valuable and important skill in teaching – learning process, problem solving and research is one of objectives and requirements in educational systems. Therefore, the aim of this research is investigation of Critical Thinking Disposition in Virtual Graduated Students. Methods: this is a descriptive cross-sectional study. The population included students of Virtual school in Tehran University of Medical Sciences in 2015-2016 and 100 students were selected using proportional stratified random sampling method. The research instrument was California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) questionnaire and collected Data were analyzed using Spss , one-sample t-test, t-independence and ANOVA. Results: The total mean score on CCDI was positive inclination (300.62 ± 26.43). Inquisitiveness (47.42 ± 5.05), Truth – seeking (46.60 ± 6.05), Systematic (44.59 ± 6.49), open - mindedness (44.42 ± 7.66) are at positive inclination level. Critical self – confidence (39.43 ± 8.98), Analyticity (39.16 ± 14.88) and Maturity of Judgment (38.76 ± 6.69) are at ambivalence level. There was no significant differences between men and women and between students in all academic Fields . Conclusion: critical thinking dispositions in students were intermediate and positive inclination. In order to increasing critical thinking disposition among students and achieving critical thinking skills also, training effective graduated in virtual medical sciences, Critical Thinking Disposition in elements of the curriculum aim, content, strategy of Teaching – Learning and Evaluation should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروزان ضرابیان | f zarabian
department of educational science, payame noor university, tehran, iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

بهمن زندی | b zandi
payame noor university. tehran, iran.
استاد دانشگاه پیام نور، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

سیدمحسن عزیزی | s m azizi
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-390-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات