این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۶

عنوان فارسی تاثیر کاربرد روش یادگیری کوآنتومی بر یادگیری های درسی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش و یادگیری فرایندی پیچیده و چالش برانگیز است و یکی از فرانظریه­هایی که در سال­های اخیر تلاش کرده است تا امکان کاربرد ترکیبی از تئوری­های آموزشی را به گونه­ ای سریع، یکپارچه و اثربخش در جریان یادگیری­ های کلاس درس مهیا سازد مدل آموزش کوآنتومی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد روش یاددهی- یادگیری کوآنتومی بر بهبود یادگیری های درسی (پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری ) دانشجویان بود. روش ها: نوع پژوهش حاضر تجربی و نمونه پژوهش 46 دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در درس بیوشیمی بودند که از طریق همتاسازی و برمبنای روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند. سپس در گروه آزمایشی روش یاددهی - یادگیری کوآنتومی اعمال و گروه کنترل در شرایط عادی آموزش دیدند. مدل یادگیری کوآنتومی با استفاده از مدل های پیشنهادی و بازنگری و بومی­ سازی آن توسط محققین این پژوهش طراحی گردید و به مدرس همکار که مسئولیت تدریس در هر دو گروه را برعهده داشت، آموزش داده شد. اثربخشی مداخله اعمال شده با پرسشنامه انگیزه و نگرش یادگیری و آزمون پیشرفت تحصیلی درس بیوشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از شاخص های گرایش مرکزی و آزمون t گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که هرچند قبل از اعمال مداخله آموزشی تفاوت میانگین گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای پژوهش معنی­دار نبود، لیکن میانگین­ دانشجویان گروه آزمایش پس از شرکت در برنامه یاددهی- یادگیری کوآنتومی در متغیرهای انگیزه تحصیلی (0/33 ± 4/079) و پیشرفت تحصیلی (1/40 ± 7/27) نسبت به دانشجویان گروه کنترل در متغیرهای انگیزه تحصیلی (0/33 ± 3/035) و پیشرفت تحصیلی (0/83 ± 3/45) بطور معنی­داری بالاتر بودند (p=0/0001). نتیجه­ گیری: مشاهدات تجربی این پژوهش نشان داد که این روش می‌تواند موجب افزایش رضایت در دانشجویان شود و آنان دروس را با جدیت مطالعه و پی‌گیری نمایند و به‌کارگیری این روش توسط اساتید می‌تواند موجب ایجاد علاقه و بهبود انگیزه یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری کوآنتومی، آموزش پزشکی، انگیزه ، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی The Effect of Quantum Learning Method on Students Course Learning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Learning is an active and complicated process and Quantum Learning is an educational model that tries to provide complex educational theories through immediate, effective and consistent implementation in class. The present study aims to examine the effect of Quantum Learning in Academic Achievement and motivation in learning in students. Methods: This is an experimental study. The research population included all the students of Basic Sciences (N=343) in Medical Sciences field in Guilan University of Medical Sciences in 2015. After the screening, second semester students in Biochemistry course by simple randomly selected and they were divided into two experimental groups and control group. In the experimental group was applied Quantum Learning method and the control group were taught under normal (lecture) conditions. The Quantum Learning Model was designed by using suggested models, revision and localization of them and so taught to assistant instructor. The instruments for data collection were the motivation and learning attitude questionnaire by Biggs ، Kamber، Lung and a Biochemistry test. The Independent T test and SPSS were used to analyze the data. Results: Although there is no significant difference in experimental and control group mean score before instruction, but mean score of two groups after instruction show meaningful differences in research variables including: Learning Motivation (4.079± 0.33) and Academic Achievement (7.271.40±) in experimental group and Learning Motivation (3.0356.33± ) and Academic Achievement (3.450.83±) in control group respectively. Conclusions: experimental observation of this research demonstrate that Quantum method Model can increase satisfaction among students and they follow and study lessons rigorously also, applying this research by instructors can create interest and improve motivation in learning and academic achievement
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نفیسه السادات دادگران | ns dadgaran
graduate student of educational researches, islamic azad university of tonekabon, tonekabon ,iran.
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)

علی خلخالی | a khalkhali
islamic azad university of tonekabon
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-383-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات