پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۱

عنوان فارسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار سازمانی مثبت‌گرا و اشتیاق شغلی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ادراک اعضای هیأت­ علمی از عدالت سازمانی تاثیرات عمده‌ای برنگرش‌ها و رفتارهای سازمانی آن‌ها دارد. از این رو هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار سازمانی مثبت‌گرا و اشتیاق شغلی اعضای هیأت­ علمی دانشگاه علوم ­پزشکی زاهدان بود. روش ­ها: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بوده که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای در دسترس تعداد 205 نفر از اعضای هیأت­ علمی دانشگاه علوم­ پزشکی زاهدان از طریق سه پرسشنامه عدالت سازمانی نیه هوف و مورمن (1993)، سرمایه روان‌شناختی لوتانز و همکاران (2007)، و اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2004) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم­افزار آماریSPSS استفاده شد. یافته­ ها: میانگین نمرات عدالت سازمانی (0.698±3.61)، رفتار سازمانی مثبت‌گرا (3.99±0.593)، و اشتیاق شغلی (0.474±4.19) بود که هر سه متغیر در سطح بالاتری از میانگین نظری (3) قرارداشتند. مقدار ضریب همبستگی عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای و سازمانی با رفتار سازمانی مثبت‌گرا به ترتیب 0.444، 0.519، 0.486 و 0.563 بود (p< 0.01). بر اساس نتایج رگرسیون عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای 1/32 درصد از واریانس رفتار سازمانی مثبت‌گرا را تببین می‌کنند (p< 0.05). مقدار ضریب همبستگی عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای و سازمانی با اشتیاق شغلی به ترتیب 0.645، 0.591، 0.612 و 0.705 بود (p< 0.05). بر اساس نتایج رگرسیون عدالت رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای 51.5درصد از واریانس اشتیاق شغلی را تببین می‌کنند (p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدالت سازمانی، رفتار سازمانی مثبت‌گرا، اشتیاق شغلی

عنوان انگلیسی The Relationship of Organizational Justice with Positive Organizational Behavior and Work Engagement from viewpoint of faculty members of Zahedan University of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Faculty perception of organizational justice has major impact on their attitudes and organizational behaviors. In this regard, the objective of the present study was to examine the relationship of organizational justice with positive organizational behavior and work engagement among faculty members of Zahedan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive study followed a correlational design. Using stratified convenience sampling method, 205 faculty members of Zahedan University of Medical Sciences were selected and studied through applying three questionnaires of Niehoff and Moorman's Organizational Justice Questionnaire (1993), Luthans et al.'s Psychological Capital Scale (2007), and Salanova and Schaufeli's Work Engagement Scale (2004). To analyze the data, Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression analysis were used via SPSS. Results: Faculty members' mean score on organizational justice (3.61±0.698), positive organizational behavior (3.99±0.593), and work engagement (4.19±0.474) were all variables higher than the theoretical mean (3). Correlation coefficients of procedural, distributive, and interactional justice and organizational justice with positive organizational behavior were respectively 0.444, 0.519, 0.486, and 0.563 (p< 0.01). According to the results obtained from regression analysis, procedural, distributive, and interactional justice explained 32.1 of the variance in positive organizational behavior (p< 0.05). Correlation coefficients of procedural, distributive, and interactional justice and organizational justice with work engagement were respectively 0.645, 0.591, 0.612, and 0.705 (p< 0.01). According to the results obtained from regression analysis, procedural, distributive, and interactional justice explained 51.5 of the variance in work engagement (p< 0.05). Conclusion: Since organizational justice and its dimensions have a significant relationship with positive organizational behavior and work engagement and organizational justice can predict positive organizational behavior and work engagement, university administrators should pay attention to organizational justice which leads to enhanced positive organizational behavior and work engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر ناستی زایی | n nastiezaie
sistan and baluchestan university


حسین جناآبادی | h jenaabadi
faculty of education and psychology , university of sistan and baluchestan,zahedan, iran.
گروه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-407-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات