این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۸-۲۶
عنوان فارسی
بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در طی دوران تحصیل تمامی دانشجویان به ویژه دانشجویان گروه علوم پزشکی علاوه بر داشتن مشکلات سایر دانشجویان، با مشکلات خاص رشته ی خود نیز مواجه می باشند به همین دلیل بیش از سایر دانشجویان در معرض خطر از دست دادن سلامت روانی بوده عزت نفس قطعی ترین عامل در روند رشد روانی فرد و یکی از مهمترین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین ابعاد عزتنفس در بین دانشجویان علومپزشکی گیلان انجام شد. روش ها:پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل 2866 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که 537 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی در سال تحصیلی 94-93 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی 58 سوالی استاندارد عزت نفس کوپراسمیت، شامل 4 بعد (عزت نفس عمومی، اجتماعی، خانوادگی و تحصیلی) و پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. سپس داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار عزت نفس در بعد عمومی (4/29±19/51)، بعد اجتماعی(1/29±5/35)، بعد خانوادگی (1/69±6/37)، بعد تحصیلی (1/68±5/62) و عزت نفس در کل(6/97±36/82) بود. هم چنین بین میانگین نمره ی عزت نفس با جنسیت دانشجویان (0/015 (p=، رشته ی تحصیلی (0/023 (p=، علاقه مندی به رشته ی تحصیلی (0/0001 (p= و سابقه ی واحد درسی مردود (0/013 p=) ارتباط معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: بیشترین نمره مربوط به عزت نفس در بعد خانوادگی و کمترین نمره مربوط به بعد اجتماعی به دست آمد. با توجه به اهمیت و ضرورت عزتنفس در تعالی نفس پیشنهاد میگردد کارگاههای آموزشی تقویت عزتنفس با توجه به تاثیر عوامل متعدد بر آن برای دانشجویان برگزار گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عزت نفس، دانشجویان، ابعاد، علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Self-esteem in students of Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Students particularly, students of medical sciences not only experience problems that other students have but also they confront specific problems that are related to their job so that, they are threatened more by losing their psychological health .definitely, Self-esteem, is the most important factor in mental growth, also effective factor in academic achievement .this study has been done for determining self-esteem in students of guilan university of medical sciences. Methods: This is a descriptive-analytical study. In this study, statistical population including 2866 students of Guilan University of Medical Sciences that 537 of them were selected through stratified random sampling method in 93-94. The data were collected through cooper- smith self-esteem questionnaire in 4 domains (general esteem, social, family and educational) and demographic questionnaire and were analyzed by using inferential statistics ,Kolmogorov- Smirnov , Friedman test and SPSS software. Results: The results showed that the mean and standard deviation score of self-esteem in general dimension (19.51±4.29) , the social dimension (5.35±1.29) , the family (6.37±1.69), educational (5.62±1.68) and total self-esteem was reported (36.82±6.97) respectively. also, there is significant difference among mean score of self-esteem with sex of students(p=0.015),course(p=0.023), willingness to course (p=0.0001) and failing in one credit(p=0.013). Conclusion: According to the result , the highest mean score of self-esteem was related to familial domain and the lowest average was in terms of social self-esteem, so, considering the importance and necessity of self-esteem in academic achievement, holding educational workshops to strengthen Self-esteem by focusing on different effective factors is suggested
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-esteem, students, Dimension, Medical Sciences
نویسندگان مقاله
فریبا عسگری | f asgari
social determinants of health research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
مریم میرزایی | m mirzaee
social determinants of health research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
رسول تبری | r tabari
social determinants of health research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
احسان کاظم نژاد لیلی | e kazemnejad leili
social determinants of health research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-403-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات