این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۴۸-۲۵۵

عنوان فارسی بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی– شبانگاهی با میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله خلاصه سابقه و هدف:  افراد مختلف ، الگوی فیزیولوژی صبحگاهی – شبانگاهی متفاوتی دارند . بر اساس ریتم استراحت و فعالیت، افراد را می توان به 3 دسته تقسیم کرد :صبحگاهی، بینابینی ، شبانگاهی .روش های مختلفی برای اندازه گیری الگوی فوق در منابع یافت می شود که هر یک با هدف اندازه گیری عادات گروه های سنی و کاری مختلف طراحی شده است. پرسشنامه صبحگاهی شبانگاهی هورن – اوشتبرگ یکی از رایج ترین ترین پرسشنامه ها برای سنجش این الگوی فیزیولوژیک بوده است. باتوجه به اهمیت موضوع و همچنین نظر به اینکه بر اساس دانش ما از منابع اطلاعاتی تاکنون مطالعه ای دراین خصوص در مورد دانشجویان دندانپزشکی صورت نگرفته است، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی – شبانگاهی با میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی واحد دندانپزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395پی ریزی گردید.  روش تحقیق:  تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. دانشجویان دندانپزشکی ترم 7 که واحد دندانپزشکی تشخیصی 3 را اخذ نموده بودند وارد مطالعه شدند. ابتدا در دانشجویان دندانپزشکی مورد مطالعه، الگوی صبحگاهی – شبانگاهی به وسیله پرسشنامه هورن – اوشتبرگ تعیین شد. سپس ارتباط میزان یادگیری دانشجویان در غالب نتایج دو آزمون پایان جلسه و پایان ترم با الگوی صبحگاهی شبانگاهی ایشان توسط آزمون آماری رگرسیون خطی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه 69 نفر ازدانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران با محدوده سنی 23 تا 33 سال  با میانگین1/2 ±  24/24 شرکت کردند. در این مطالعه55  نفر دختر و 14 نفر پسر به ترتیب7/79%و 3/20% حاضر بودند که از این تعداد 22 نفر(88/31%) الگوی خواب شبانگاهی، 28 نفر (57/40%) بینابینی، و 19 نفر(53/27%) صبحگاهی داشتند. بالاترین نمره کسب شده در پرسشنامه صبحگاهی-شبانگاهی 68 و پایین ترین نمره 21 با میانگین05/12± 49/48 بود.  بالاترین  نمره کسب شده  در آزمون  پایان  جلسه  20  و  کمترین  نمره 5 با  میانگین3/4± 09/12ودر آزمون پایان ترم بالاترین نمره 18 و کمترین نمره 7.5 با میانگین91/2± 52/13 گزارش شد.داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت .نتایج نشان داد که در هر دو آزمون ارتباط معناداری بین الگوی صبحگاهی-شبانگاهی با میزان یادگیری وجود دارد(آزمون پایان جلسه با  004/0 P< و آزمون پایان ترم با002/0  (P<به گونه ای که دانشجویان با الگوی صبحگاهی در هر دو آزمون میانگین نمرات بالاتری نسبت به دانشجویان با الگوی بینابینی و شبانگاهی داشتند.همچنین در هر دو آزمون ارتباط معناداری بین سن و جنس با میزان یادگیری دانشجویان دیده نشد. (10/0 و 45/0 = P ) نتیجه گیری: الگوی صبحگاهی شبانگاهی دانشجویان بررسی شده در این مطالعه با میزان یادگیری ایشان رابطه معناداری داشته است با این تفسیر که دانشجویانی که الگوی صبحگاهی داشتند نمرات بالاتری نسبت به بینابینی و افراد یبینابینی نسبت به شبانگاهی داشتند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی صبحگاهی – شبانگاهی، دانشجویان دندانپزشکی، میزان یادگیری

عنوان انگلیسی The correlation between morningness and eveningness pattern with dentistry students' learning.
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and aims: Considering the importance of the related factors in learning and in the light of the fact that there was no study of this kind on dentistry students, so this research has been carried out in 2016 to evaluate the relationship between morning & evening patterns with the learning levels of dentistry students of Dentistry Faculty, Tehran Medical sciences, Islamic Azad University. Material & Methods: in this descriptive study, first, the students were undergo morningness-eveningness pattern by Horn-Oostberg method. Then, the relationship between students's learning level and the results of both end-of-session and end-term tests was evaluated by a linear regression test. Results: In this study, 69 dentistry students were participated. 22 persons (31.88%) had an overnight sleep pattern, 28 persons (40.57%) intermediate, and 19 persons (27.53%) in the morning. in both tests, there was a significant correlation between the morningness-eveningness pattern and the learning level. End-of-session test with (P < 0.004) and end-term test with (P < 0.002) Besides, There was not any significant correlation between age and sex of participants and their level of learning (P = 0.45, 0.10) in both tests.  Conclusion: It seems, The morningness -eveningness pattern of the students analyzed in this study was significantly correlated with their learning outcomes, that is to say that students who had morningness pattern had higher scores than midway ones and these ones had better scores compared to the eveningness ones.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساره فرهادی | S Farhadi


وحید عشوریون | V Ashorion


دنیا صدری | D Sadri


محسن حاصلی | M Haseli



نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1-41&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/227/article-227-1133352.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اورال پاتولوژی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات