ارگونومی، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۳۶-۴۶

عنوان فارسی بررسی ابعاد کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با رضایت شغلی در یک صنعت خودروسازی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از مطالعه حاضر بررسی ابعاد کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با سطح رضایت شغلی کارکنان شاغل در یک صنعت خودروسازی بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 150 نفر از کارگران شاغل در یکی از صنایع خودروسازی شهر تهران به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات 3 پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون‌های آنالیز واریانس، تی، همبستگی و آنالیز رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: تقریباً 6% افراد بار کاری خود را کاملا سبک، 11.3% افراد بار کاری خود را متوسط،60.7% افراد سنگین و 22% بسیار سنگین عنوان نمودند. متوسط رضایت شغلی افراد 13.45± 55.94بود. 15.3%(23) افراد دارای رضایت شغلی پایین،68.7%(103) دارای رضایت شغلی متوسط و 16%(24) دارای رضایت شغلی بالا بودند. بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی رابطه معنادار و مثبتی وجود داشت (p=0.001). همچنین وضعیت سلامت عمومی بر عامل رضایت شغلی بیشترین تأثیر را دارا بود. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی میان کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی رابطه معنادار و مثبتی وجود داشت، به‌گونه‌ای که کیفیت زندگی کاری بالاتر، رضایت شغلی بیشتری را برای کارکنان به همراه داشت. همچنین نتایج مطالعه حاضر به نقش و تأثیر مدیریت و سرپرستان برای انجام مداخلات مؤثر به منظور بهبود کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی تأکید دارد. بنابراین انجام مطالعات بیشتر برای شناسایی دیگر عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی پیشنهاد می‌گردد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی کاری ، رضایت شغلی، صنعت خودروسازی

عنوان انگلیسی Evaluation and effect Dimension of quality of work life on job satisfaction in the automotive industry
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study was aimed to investigate the dimensions of quality of work life and its relation to job satisfaction among workers of automotive industry. Materials and Methods: In this descriptive-analytical study, 150 workers of an automotive industry in Tehran city were chosen by simple random sampling method. Three questionnaires of demographic characteristics, quality of work life and job satisfaction were employed as data collecting tools. For data analysis, descriptive statistics, t-test, analysis of variance (ANOVA), correlation and regression tests were used. Results: About 6% of participants evaluated their workload as light, 11.3% as moderate, 60.7% as heavy, and 22% as very heavy. The average of job satisfaction was 55.94± 13.45. 15.3% of subjects had low job satisfaction, 68.7% moderate and 16% reported high job satisfaction. There was a positive and significant relation between quality of work life and job satisfaction (p = 0.001). Meanwhile, general health condition had the highest effect on job satisfaction. Conclusion: In general, there was a positive and significant relation between the quality of work life and job satisfaction, so that the higher the quality of work life, the higher the job satisfaction of workers. The results also emphasize the role and impact of managers and supervisors for effective interventions to improve quality of work life and job satisfaction. Therefore, further studies are proposed for the identification of other effective factors on the quality of work life and job satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of work life, Job satisfaction, Automotive industry

نویسندگان مقاله سید ابولفضل ذاکریان | s abolfazl zakerian


غلام حیدر تیموری | gholam teymouri


ایمان احمدنژاد | iman ahmadnejad


مرضیه عباسی نیا | marziyeh abbasinia


عبدالرسول رحمانی | abdorasoul rahmani


مهدی اصغری | mahdi asghari
دانشجوی دوره دکتری تخصصی بهداشت حرفه ای، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علو پزشکی اراک،اراک. ایران. پست الکترونیکی asghari@arakmu.ac.ir


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-32-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات