ابن سینا، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۰-۱۶

عنوان فارسی مقایسه اثر دارویی آمانتادین و متیل فنیدیت در کودکان و نوجوانان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی بیشتر و تحت شرایط دو سوکور و کنترل شده‌ی، اثر بخشی آمانتادین در کودکان و نوجوانان با اختلال نقص توجه / اختلال بیش فعالی نسبت به متیل فنیدیت است. روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی در طی 6 هفته بوده است. چهل نفر (28 پسر و 12 دختر) با اختلال تشخیص داده شده با معیار DSM-IV-TR جمعیت مورد مطالعه‌ی، این تحقیق را تشکیل داده‌اند. تمام افراد مورد مطالعه به طور تصادفی تحت درمان با استفاده از کپسول آمانتادین با دوز 150-100 میلی‌گرم در روز بسته به وزن (100 میلی‌گرم در روز برای< 30 کیلوگرم و 150 میلی‌گرم در روز برای >30 کیلوگرم) و یا متیل فنیدیت با دوز 30-20 میلی‌گرم در روز برای 6 هفته تحت کارآزمایی بالینی قرار گرفتند. ابزار اصلی اندازه‌گیری پیامد، مقیاس اندازه‌گیری اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی والد و معلم (ورژن چهارم) بود. (ADHD-RS-IV). یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین دو گروه، در نمرات والدین و معلمین وجود نداشت (1=df و 0/02=F و 0/86=P و 1=df و 0/01=F و 0/89=P). عوارض کاهش اشتها و بی‌قراری در گروه متیل فنیدیت به میزان بیشتری مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آمانتادین سبب بهبود قابل توجه علائم اختلال شده و به خوبی تحمل می‌شود و ممکن است در درمان کودکان مبتلا به اختلال مفید باشد. با این وجود، نتایج حاضر نمی‌تواند به عنوان اثبات کننده اثربخشی این دارو تلقی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمانتادین، متیل فنیدیت، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی

عنوان انگلیسی Amantadine versus methylphenidate in children and adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder: a randomized, double-blind trial
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of the present study was to further evaluate, under double blind and controlled conditions, the efficacy of amantadine for attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents as compared to methylphenidate. Materials and methods: this was a 6-week randomized clinical trial. Forty patients (28 boys and 12 girls) with a DSM-IV-TR diagnosis of ADHD were the study population of this trial. All study subjects were randomly assigned to receive the treatment using capsule of amantadine at a dose of 100– 150 mg/day depending on weight (100 mg/day for < 30 kg and 150 mg/day for >30 kg) or methylphenidate at a dose of 20–30 mg/day for a 6- week double blind, randomized clinical trial. The principal measure of outcome was the Teacher and Parent Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Rating Scale-IV. Results: No significant differences were observed between the two groups on the Parent and Teacher Rating Scale scores (df=1 F=0.02 p=0.86 and df=1 F=0.01 p=0.89, respectively). Side effects of decreased appetite and restlessness were observed more frequently in the methylphenidate group. Conclusion: The results of this study indicate that amantadine significantly improved symptoms of ADHD and was well tolerated and it may be beneficial in the treatment of children with ADHD. Nevertheless, the present results do not constitute proof of efficacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا کاظمی | mr kazemi
assistant prof. of psychiatric, iri army university of medical sciences, iriaf health administration
. استادیار بیماری های اعصاب و روان، فوق تخصص کودکان و نوجوانان، دانشگاه علوم پزشکی آجا، اداره بهداشت و درمان نهاجا
سازمان اصلی تایید شده: اداره بهداشت و درمان نهاجا

محمدرضا محمدی | mr mohammadi
prof. of psychiatric, tehran university of medical sciences
. استاد بیماری های اعصاب و روان، فوق تخصص کودکان و نوجوانان، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

شاهین آخوندزاده | sh akhondzadeh
prof. of psychopharmacology, tehran university of medical sciences
استاد سایکوفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات