طب توانبخشی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۱

عنوان فارسی مقایسه توانایی پردازش زمانی شنوایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) با کودکان هنجار در محدوده سنی ۱۲-۷ سال با استفاده از آزمون فاصله در نویز
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف یکی از توانایی های مهم دستگاه عصبی مرکزی شنوایی، پردازش زمانی شنوایی است که در کسب گفتار و زبان نقشی اساسی دارد. به نظر می رسد این توانایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی(ADHD) نسبت به کودکان هنجار ضعیف تر است. هدف مطالعه حاضر مقایسه توانایی پردازش زمانی در این کودکان با کودکان هنجار با استفاده از آزمون فاصله در نویز بوده است. مواد و روش ها در این پژوهش مقطعی-مقایسه ای، 27 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی در محدوده سنی 7الی12 سال با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس گروه شاهد بر اساس سن و جنس همسان سازی شد. برای بررسی توانایی پردازش زمانی، از آزمون فاصله در نویز استفاده گردید و دو معیار آستانه تقریبی و درصد پاسخ های صحیح برای شرکت کنندگان محاسبه شد. به علت برقرار نبودن شرایط آزمون پارامتری، جهت مقایسه ی نتایج آزمون بین دو گروه از آزمون من ویتنی استفاده شد. برای مقایسه نتایج حاصل از دو گوش در هر یک از گروه ها نیز از آزمون t زوجی استفاده شد. یافته ها در گروه شاهد، میانگین آستانه تقریبی 42/5میلی ثانیه(با انحراف معیار96/0) و درصد پاسخ های صحیح 4/65درصد(با انحراف معیار65/6) و در گروه دچار نقص توجه- بیش فعالی به ترتیب 9/7 میلی ثانیه(با انحراف معیار55/2) و 21/53 درصد(با انحراف معیار 87/12) به دست آمد. بین دو گروه در هر دو معیار مورد نظر در آزمون فاصله در نویز، اختلاف معنادار آماری مشاهده شد(001/0p). نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش حاضر، به نظر می رسد توانایی پردازش زمانی در کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی دچار درجاتی از نقص به نشانه اختلال عملکرد دستگاه عصبی شنوایی مرکزی است. بنابراین در این گروه از افراد می توان از آزمون فاصله در نویز برای بررسی وضعیت پردازش زمانی استفاده کرد. کلیدواژه ها: پردازش شنوایی مرکزی، پردازش زمانی، اختلال نقص توجه-بیش فعالی، آزمون فاصله در نویز
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of auditory temporal processing ability between children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and normal children aged 7 to 12 years using Gaps-In-Noise test
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Auditory temporal processing is an important ability of central auditory nervous system which has a basic role in speech and language development. It seems that the ability of such processing is deficient in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in comparison to normal children. So, the aim of this study was to compare the auditory temporal processing ability in children with ADHD and normal children using Gaps-In-Noise (GIN) test. Materials and Methods: In this cross sectional comparative study, 27 ADHD children aged from 7 to 12 years were selected using convenient sampling method. The control group was paired according to the age and sex. Gaps-In-Noise (GIN) test was administered to assess temporal processing and approximate threshold (A.th.) and the percentage of correct responses were calculated for all participants. Nonparametric (Mann Whitney) test was used to compare GIN test parameters between two groups. Paired t test was used to compare the result of two ears in each group. Results: The mean approximate threshold and percentage of correct responses in ADHD group were7/9(2/55) ms, 53/21(12/87) % and in the control group were5/42(0/96) ms and 65/4(6/65) %, respectively. ADHD group performed worse than control group and there were significant differences between two groups in test parameter values (p< 0.001) .There was no significant difference between right and left ear performance in both groups (p>0.05). Conclusion: Based on the findings of the current study, it seems that auditory temporal processing in ADHD children is deficient that might be due to a Central Auditory Nervous System dysfunction. So GIN test can be useful in examining such processing in children with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یونس لطفی |
1. متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، عضو هیئت علمی، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فاطمه قاسمی |
2. دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عبدالله موسوی |
3. متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، عضو هیئت علمی، گروه گوش و حلق و بینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سعید ملایری |
4. دکتری تخصصی، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

عنایت الله بخشی |
5. دکتری تخصصی، عضو هیئت علمی، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100077_1014.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات