نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۱-۴۸

عنوان فارسی راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان در دختران فراری و بهنجار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نارسایی در نظم‌جویی هیجان هسته‌ی اصلی آسیب‌های روانی و اختلال‌های رفتاری دوره‌ی نوجوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان در دختران فراری و بهنجار بود. روش بررسی: 50 نفر از دختران فراری به‌شیوه‌ی نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شدند و با 50 نفر از دختران بهنجار مورد همتاسازی قرار گرفتند. دو گروه شرکت‌کننده نسخه‌ی فارسی پرسشنامه‌ی نظم‌جویی شناختی هیحان (حسنی، 1389) را تکمیل نمودند. به‌منظور مقایسه‌ی دو گروه در راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان از تحلیل چند متغیری واریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در راهبردهای سازش‌نایافته‌ی ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعه‌سازی و ملامت دیگران بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین نمرات گروه دختران فراری بیشتر از دختران بهنجار است. همچنین، در راهبردهای سازش‌یافته‌ی تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و ارزیابی مجدد مثبت بین دو گروه تفاوت معنادار وجود داشت و میانگین نمرات گروه دختران فراری کمتر از دختران بهنجار بود. نتیجه‌گیری: راهبردهای سازش‌یافته‌ی نظم‌جویی شناختی هیجان موجب سازگاری بهتر با محیط و کارکردهای بین‌فردی موثر می‌شود، درحالی‌که استفاده از راهبردهای سازش‌نایافته می‌تواند زمینه‌ی بروز آسیب‌های روانی اجتماعی را فراهم نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیجان، نظم‌جویی شناختی هیجان، دختران فراری، بزهکاری

عنوان انگلیسی Cognitive Emotion Regulation Strategies in Runaway and Normal Girls
چکیده انگلیسی مقاله Aim and Background: Emotion dysregulation is a main core of psychopathology and behavioral disorders during adolescence. The aim of the present study was to assess cognitive emotion regulation strategies in runaway and normal girls. Methods: Using available sampling methods 50 run away girls were selected and matched with 50 normal girls. Two groups of participant completed Persian version of cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ-P Hasani, 2010). To compare two groups in cognitive emotion regulation strategies multivariate analysis of variance was used. Results: The results showed that in self-blame, rumination, catastrophizing and other-blame maladaptive strategies, there is a significant difference between two groups and the mean scores of runaway girls is more than normal girls. Also, in refocus on planning and positive reappraisal adaptive strategies there was significant difference between two groups and mean scores of runaway girls was less than normal girls. Conclusions: Adaptive cognitive emotion regulation strategies that can better adapt to the environment and functions of interpersonal influence, while the use of maladaptive strategies that can be damage of psycho-social provide
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفر حسنی | j. hasani
associate professor of clinical psychology, kharazmi university, tehran, iran
دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

علی قایدنیای جهرمی | a ghaedniay jahromi



نشانی اینترنتی http://aums.abzums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات